Volvo wprowadziło drugą generację modelu S40 w 2003 roku, a rok później zaprezentowało wersję kombi o nazwie V50.
Po tym jak w 1999 roku Volvo zostało kupione przez Forda, szwedzki producent musiał dzielić się swoimi częściami i podzespołami z amerykańskim koncernem. W rezultacie, V50 korzystało z tej samej platformy co Ford Focus i Mazda 3. Był to krok ekonomiczny mający na celu obniżenie kosztów produkcji pojazdów, chociaż jako producent samochodów klasy premium, nie mogło sprzedawać ich po niskiej cenie.
Volvo już zrezygnowało z dawnych kanciastych kształtów i przeniosło swój język wzornictwa w kierunku zaokrąglonych paneli i łagodnych linii. W ten sposób linie S40/V50 charakteryzowały się bardziej zaawansowanym grillem niż reflektorami. Producent zadeklarował, że te detale mają przypominać dawne wikingów łodzie, z nosami uniesionymi w górę. W wersji kombi, ten kompaktowy pojazd miał sportowy styl z rosnącą linią okien i węższymi tylnymi szybami. Dodatkowo, z tyłu, pionowo zamontowane światła tylne podkreślały tył samochodu.
W środku, przednie fotele kubełkowe korzystały z technologii zapobiegającej nurkowaniu, co pozwalało pasażerom pozostać na miejscach w przypadku zderzenia czołowego. Później większość samochodów na rynku była wyposażona w tę technologię, jednak w latach 2000 to było istotne innowacje. Z tyłu, kanapa dzielona w proporcjach 60/40 umożliwiała komfortowe siedzenie dwóch pasażerom.
Pod maską, Volvo zainstalowało wybór silników benzynowych i turbo-diesel w zależności od rynku. Moc przekazywana była na przednie koła za pomocą pięciobiegowej skrzyni manualnej lub pięciobiegowej automatycznej. Dla wybranych wersji dostępny był również napęd na wszystkie koła jako opcja.
Volvo V50 to ekscytujący pięciodrzwiowy sportowy wagon dla aktywnego stylu życia, który powstał po wprowadzeniu modelu S40, sportowej limuzyny, debiutującej na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku.
Volvo V50 zastąpił model V40, wprowadzony na rynek amerykański w 1999 roku. Sprzedaż V50 rozpoczęła się w USA latem 2004 roku jako model 2005.
Design
„V50 to rezultat konsekwentnej strategii projektowania, w której autentyczny charakter Volvo został rozwinięty dla każdego nowego modelu,” mówi Henrik Otto, dyrektor ds. designu Volvo Cars. „Nasz nowy sportowy wagon to zdecydowanie prawdziwe Volvo, ale jednocześnie ma swój własny, całkowicie indywidualny i wyrazisty profil – z cechami klasyków, takich jak Volvo 1800 ES, Volvo 480 i jego najnowszy poprzednik, V40.
Wyjątkowy profil z powiększoną przestrzenią bagażową
Tył Volvo V50 ma sportowy, atletyczny design, który odróżnia go od bardziej tradycyjnych linii modelu V70. Połączenie zaokrąglonych linii dachu i niezwykle stromej linii tylnej stworzono z myślą o nowoczesnym wyglądzie, nie ograniczając jednocześnie praktyczności, jakiej oczekuje się od wagonu.
Łagodnie zaokrąglony przód, krótka maska i wyraźny design kabiny podkreślają ten efekt. Sportowy wygląd wzmacnia dodatkowo opcjonalny zestaw akcesoriów sportowych, z zaprojektowanymi z przodu, po bokach i z tyłu spojlerami, większymi kołami i podwójnymi końcówkami wydechu.
Rozstaw osi i szerokość kół zostały powiększone, co przesunęło koła do każdego rogu. To przyczynia się do sportowego wyglądu, a także zapewnia samochodowi przewidywalne zachowanie na drodze. Długie rozstaw osi umożliwia również zamontowanie wygodnie szerokich tylnych drzwi dla łatwego dostępu.
Volvo V50 jest dłuższe o 1,8 cala od modelu S40. Sekcja za tylnymi kołami została wydłużona i wykorzystana do zwiększenia przestrzeni bagażowej.
„Przestrzeń bagażowa to nie tylko przestronność,” mówi Henrik Otto. „Jest również praktyczna i łatwa do załadunku, dzięki pionowym bocznym oknom i całkowicie płaskiej podłodze. Spełnia wymagania dzisiejszych klientów związane z 'dużą pojemnością na życie’. „
Żywy design i styl
V50 ma całkowicie indywidualny profil, który wyróżnia go jako nowego sportowego wagonu Volvo.
Grill ma ten sam charakterystyczny wzór siatki, który znajduje się w modelu S40. Maska ma klasyczny kształt litery V. Linie konturów karoserii – silne, wyraziste ramiona – również zostały uwzględnione. Wysokie tylne lampy to kolejny dowód dziedzictwa wagonów Volvo. Całościowy design i styl definiują sportowy wagon i odróżniają go od rodzinnego wagonu Volvo, V70.
Dynamiczna sylwetka inspirowana łodzią wyścigową
Z góry, nadwozie przypomina kształt smukłej łodzi wyścigowej, z zaokrąglonym dziobem, szeroką sekcją środkową i zwężającym się rufowym końcem. Wraz z szerokimi ramionami, ten kształt tworzy sportowe, atletyczne wrażenie, a także przyczynia się do doskonałej aerodynamiki Volvo V50.
Drzwi Volvo V50 mają kształt wypukły, w przeciwieństwie do wklęsłego designu drzwi większych modeli Volvo. To wzmacnia sportowy wygląd i zwiększa szerokość kabiny.
Wyposażenie w nowe, chowane pod maską wycieraczki szyb oraz zintegrowane kierunkowskazy w lusterkach drzwiowych, które są łatwo widoczne z boku, to kolejne elementy wyróżniające model.
Istnieje wiele nowo zaprojektowanych aluminiowych kół, z których wiele jest unikalnych dla Volvo V50, dostępnych w opcji. Najbardziej sportowe koła mają 18 cali średnicy i są wyposażone w ultra-niskoprofilowe opony 215/45.
Sportowy styl zewnętrzny
Volvo V50 dostępne jest z zestawem zewnętrznego stylu sportowego, który dodatkowo podkreśla agresywny, dynamiczny wizerunek tego nowego modelu.
Pakiet zawiera specjalnie zaprojektowane spojlery z przodu i z tyłu, progi boczne oraz tylny spojler dachowy. Zestaw obniżający jazdę, który zmniejsza wysokość o 0,75 cala, dodatkowo podkreśla wygląd V50.
Duża pojemność na życie; przestronne, minimalistyczne skandynawskie wnętrze
Wnętrze Volvo V50 składa się z kilku warstw wizualnych. Pierwsza warstwa to krawędzie wykończeniowe wokół całego wnętrza, wzdłuż bocznych okien i przedniej szyby. Tworzy to wrażenie bezpieczeństwa w kokonie.
Kolejna warstwa to deska rozdzielcza. Ma czysty, minimalistyczny układ, z wentylatorami i innymi detalami umieszczonymi jako wyspy w otwartym otoczeniu. Deska rozdzielcza łączy nową powierzchnię, której faktura przekazuje poczucie nowoczesnej innowacji technologicznej, a nie klasycznego umeblowania skórzanego. Ta specjalna tekstura oddziela wizualnie deskę rozdzielczą od zewnętrznych krawędzi kabiny.
Główna deska instrumentów zawiera dwie łatwe do odczytania okrągłe wskaźniki, otoczone kontrastującymi metalowymi ramkami. Ten design tworzy sportowy, trójwymiarowy wygląd.
Elegancki i przestronny
Unikalna, super-smukła, swobodnie unosząca się centralna konsola (wprowadzona w modelu Volvo S40) stanowi najwyższą warstwę wnętrza. Elegancko łączy konsolę środkową z deską rozdzielczą w nowoczesny sposób.
Za centralną konsolą znajduje się praktyczna przechowalnia na osobiste rzeczy, do której można łatwo uzyskać dostęp z obu stron. Ta przechowalnia ma miękkie oświetlenie, co dodatkowo podkreśla wrażenie swobodnie zawieszonej płyty.
„Konsola to ostateczny symbol designu tego nowego samochodu i sama w sobie stanowi rewolucję. Włożono wiele kreatywności i wysiłku w znalezienie technicznego rozwiązania dla super-smukłego formatu,” wyjaśnia projektant wnętrz, Guy Burgoyne.
Wielokrotne opcje wnętrza
Jak inne panele w samochodzie, centralna konsola może być dostosowana do różnych wykończeń. Daje to kupującym możliwość dopasowania samochodu do swoich indywidualnych gustów.
W wersji podstawowej kolor tego panelu jest taki sam, jak podstawowy kolor wnętrza.
Ciemny panel „Wood Effect” tworzy bardziej eleganckie, wyrafinowane otoczenie.
Panel „Aluminiowy”, wykonany z prawdziwego metalu, dodaje wnętrzu nowoczesnego charakteru.
Wiele funkcji
Kontrolki na centralnej konsoli mają ergonomiczną, funkcjonalną konstrukcję. Większość z nich pełni kilka różnych funkcji w logiczny, łatwy sposób. Górna część panelu kontrolnego jest używana do obsługi systemu audio, podczas gdy dolna połowa jest dedykowana systemowi kontroli klimatu.
Cztery duże pokrętła służą do regulacji głównych funkcji systemu, takich jak głośność radia czy temperatura kabiny. Inne przyciski funkcyjne zgrupowano na panelu przypominającym pilot do telewizora. Każdy przycisk zaprojektowano tak, aby kierowca nie naciskał dwóch na raz.
System audio w Volvo V50 można uzupełnić o tę samą nowoczesną technologię, która została wprowadzona w modelu Volvo XC90 – niesamowity Dolby Surround Pro Logic II, oferujący do 445 watów dźwięku w jakości koncertowej.
Oświetlenie teatralne
Wnętrze Volvo V50 zawiera szereg dyskretnych punktów świetlnych. Tworzą one efekt teatralny, łagodnie oświetlając różne sekcje wnętrza. Między innymi centralna konsola jest nieustannie oświetlana z dachu, ale światło jest na tyle miękkie, że nigdy nie rozprasza kierowcy. Po raz pierwszy światło staje się widoczne, gdy kierowca kieruje rękę w stronę kontrolki, co ułatwia obsługę w nocy.
Tapicerka T-Tec
Wnętrze dostępne jest w dwóch odcieniach: off black i ciemnym beżu. Każdy kolor wnętrza występuje w różnych odcieniach tapicerki.
Skóra jest jednym z czterech wariantów tapicerki. Najbardziej innowacyjna tapicerka to Dala, materiał żebrowany z elementami T-Tec i widocznymi jasnymi szwami.
T-Tec to materiał opracowany wyłącznie dla Volvo Cars, inspirowany odzieżą sportową i nowoczesnymi akcesoriami podróżniczymi.
Składane oparcia
Design kabiny, długi rozstaw osi oraz inteligentna architektura pojazdu Volvo z transversyjnym montażem silnika, składają się na przestronną kabinę V50, którą można zaaranżować w taki sam elastyczny sposób jak w modelu Volvo V70. Tylna kanapa dzieli się na dwie sekcje, a oparcia można złożyć. Fotel pasażera z przodu wyposażony jest w składane oparcie. Po złożeniu siedzeń, podłoga ładunkowa jest całkowicie płaska od tylnej klapy do schowka, co czyni V50 idealnym do transportu długich, często niewygodnych ładunków.
Układ napędowy
Volvo V50 dostępne jest w dwóch wersjach silników pięcio cylindrowych.
„Zmieszczenie silnika pięcio cylindrowego pod maską V50 to prawdziwe dzieło sztuki,” mówi Peter Ewerstrand, lider projektu V50 i S40. „Osiągnęliśmy to dzięki zastosowaniu nowych metod, które zmniejszają wymiary zewnętrzne silnika.”
W efekcie powstał samochód o wysokiej wydajności i przyjemności z jazdy. Kompaktowe wymiary silnika przyczyniają się również do bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa w razie wypadku.
Silnik T5 turbo dostępny z elektronicznie sterowanym napędem na cztery koła
Volvo V50 T5 AWD to szczytowy model V50. Posiada pięcio cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra z turbosprężarką o niskim ciśnieniu. Technologia turbo zapewnia wyjątkowy moment obrotowy od niskich do wysokich obrotów. Wysoka, płaska krzywa momentu obrotowego zapewnia doskonałą przyspieszenie.
Kolektor i turbosprężarka w T5 zostały odlane razem z odpornego na wysoką temperaturę (do 1,922°F) stali wysokostopowej. Odporna na ciepło stal pomaga utrzymać powietrze wchodzące do obudowy turbosprężarki w chłodzie. W rezultacie silnik może pracować na chudszej mieszance paliwowej, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa i emisją spalin, zwłaszcza podczas jazdy z dużymi prędkościami.
Silnik T5 oferuje maksymalną moc 218 bhp i 236 lb-ft momentu obrotowego.
Jak w innych modelach Volvo, napęd na cztery koła przekazywany jest za pomocą elektronicznie sterowanego systemu Haldex. Moc silnika jest automatycznie rozdzielana między przednie i tylne koła za pomocą elektronicznie sterowanego hydraulicznego sprzęgła, które reaguje na poślizg kół w ciągu 1/7 obrotu.
„Silnik T5 i napęd na cztery koła zapewniają V50 niezwykle przyjemne właściwości jezdne,” mówi Peter Ewerstrand. „Wysokiej jakości wydajność łączy się z responsywnymi, stabilnymi charakterystykami jazdy.”
Niezwykle efektywne pakowanie silnika
Nowe silniki benzynowe w Volvo V50 (i S40) to dalszy rozwój silników o niskim tarciu, które napędzają inne modele Volvo. Większość zewnętrznych komponentów silnika, takich jak wspomagacz hamulca i sprężarka klimatyzacji, została zaprojektowana i złożona tak, aby zajmować wyjątkowo mało miejsca:
Wyloty kolektora wydechowego są ukryte pod kątem w dół w kierunku bloku silnika.
Kolektor wydechowy w silniku turbo jest odlewany razem z obudową turbosprężarki dla zwiększenia efektywności pakowania.
Kolektor ssący jest kompaktowo odlewany z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym i prowadzony nad silnikiem.
Więcej miejsca między silnikiem a kabiną pasażerską
W rezultacie powstał silnik o 7,8 cala cieńszy i 1 cal krótszy niż silniki innych modeli Volvo. Ten kompaktowy format sprawia, że silnik jest lżejszy. W połączeniu z inteligentną architekturą pojazdu Volvo (VIVA) z transwersalnym montażem silnika, przyczynia się to również do wysokiego poziomu bezpieczeństwa w razie wypadku, ponieważ jest więcej miejsca na deformację w komorze silnika. Podczas kolizji silnik może przesunąć się o 5,9 cala do tyłu, zanim wał korbowy skontaktuje się z poprzeczką w pobliżu grodzi.
Istnieje do 2,8 cala wolnej przestrzeni nad silnikiem między głowicą cylindra a maską. Umożliwia to delikatne zgniecenie maski, co pomaga zmniejszyć ryzyko obrażeń głowy, jeśli pieszy lub rowerzysta zderzy się z samochodem.
Dwa mocne silniki zapewniają płynne działanie
Nowe silniki pięcio cylindrowe są dostępne w dwóch wariantach na rynek amerykański: normalnie ssący 2,4 litra o mocy 168 bhp i silnik turbo o niskim ciśnieniu o pojemności 2,5 litra, produkujący 218 bhp. Układ pięcio cylindrowy i duża pojemność generują wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych silnika – idealne połączenie zapewniające ekscytujące przyspieszenie. Ponadto silnik pięcio cylindrowy z długim skokiem ma bardziej zrelaksowany i przyjemny charakter (patrz osobny dokument z danymi technicznymi dla dodatkowych informacji).
Silniki dzielą tę samą technologię, co jednostki napędowe innych modeli Volvo w ofercie.
Cztery zawory na cylinder i podwójne wałki rozrządu – dla wysokiej mocy i dobrej reakcji.
Zmienny czas otwarcia zaworów (CVVT) – dla wysokiej mocy i momentu obrotowego w połączeniu z mniejszym zużyciem paliwa i obniżonymi emisjami.
Elektroniczny system zarządzania silnikiem z precyzyjną, adaptacyjną regulacją – dla efektywnego spalania i dobrej wydajności.
Adaptacyjna automatyczna skrzynia biegów
Automatyczna skrzynia biegów w Volvo V50 jest taka sama, jak w innych modelach Volvo. Jest to pięciobiegowa jednostka, która wykorzystuje adaptacyjny wzór zmiany biegów.
Sztywne podwozie z równowagą i pewnością
Volvo V50 zostało opracowane w tym samym duchu, co Volvo S60 i Volvo S80. Doświadczenie zdobyte podczas zaawansowanego modelu Volvo S60 R i V70 R również pomogło stworzyć podstawę dla tego nowego pojazdu.
„Chcieliśmy stworzyć sportowego wagonu z odpowiednimi odczuciami z jazdy,” wyjaśnia Peter Ewerstrand. „Przyjemność z jazdy z responsywnymi, stabilnymi właściwościami na drodze jako punkt wyjścia.”
Pięcio cylindrowe układy napędowe stanowią podstawę wyjątkowych właściwości jezdnych V50. Niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu, z systemem multilink z tyłu, zapewnia doskonałe połączenie komfortu i sportowych właściwości jezdnych. Szeroki rozstaw kół i długi rozstaw osi w porównaniu do aktualnego modelu Volvo V40 również przyczyniają się do stabilnego zachowania samochodu na drodze.
Geometria zawieszenia przedniego została starannie zbalansowana, aby zapewnić szybką, precyzyjną reakcję kierownicy, co zwiększa sportowy urok.
Kierownica jest elektro-hydrauliczna, z lekką, wyraźną i kontrolowaną reakcją na kierunek.
Volvo V50 może być opcjonalnie wyposażone w sportowe zawieszenie (nie w modelu AWD). Sztywniejsze sprężyny i zmniejszona wysokość prześwitu pomagają zwiększyć stabilność kierunkową podczas sportowej jazdy.
„Ludzie mają prawo oczekiwać wiele od nowoczesnego sportowego wagonu,” podsumowuje Peter Ewerstrand. „Jesteśmy przekonani, że Volvo V50 zapewni wyjątkowe doświadczenia z jazdy. W dużej mierze będzie to zasługa nowych układów napędowych, starannie zbilansowanego podwozia i wyjątkowej sztywności torsyjnej nadwozia.”
Bezpieczeństwo
Volvo V50 to sportowy wagon, który jest ekscytujący w prowadzeniu, elastyczny w użyciu i atrakcyjny wizualnie. Co więcej, oferuje bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – zarówno w zakresie ochrony, jak i zapobiegania. To wszystko część inteligentnej architektury pojazdu Volvo (VIVA).
Podobnie jak model S40, Volvo V50 ma bardzo sztywne nadwozie, opatentowaną strukturę przednią i kompleksowy system bezpieczeństwa wnętrza, tworząc pojazd o doskonałych właściwościach bezpieczeństwa.
W Volvo V50 wprowadzono także system bezkluczykowego dostępu (opóźnione wprowadzenie), system bezkluczykowego zamykania/otwierania z dobrze zaplanowanymi funkcjami, aby dodać jeszcze więcej wygody do już bardzo funkcjonalnego samochodu.
„Nasze najnowsze modele, całkowicie nowy V50 i S40, zostały opracowane w celu spełnienia rygorystycznych standardów bezpieczeństwa,” mówi Ingrid Skogsmo, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars.
W przypadku kolizji, warunki skutecznej deformacji są niezwykle ważne. Gdy siły kolizyjne są pochłaniane w strukturze samochodu, właściwości różnych materiałów muszą być wykorzystywane w maksymalnym stopniu. To pomaga utrzymać integralność kabiny pasażerskiej.
Strukturę przednią nadwozia Volvo V50 podzielono na kilka stref, z których każda ma inne zadanie w procesie deformacji. Zewnętrzne strefy odpowiadają za większość deformacji. Im bliżej siły kolizyjne dostają się do kabiny pasażerskiej, tym mniej materiały ulegają deformacji.
„Celem jest, aby kabina pasażerska działała w przewidywalny sposób w większości rodzajów kolizji,” wyjaśnia Ingrid Skogsmo.
Aby nadać każdej strefie odpowiednie właściwości, jakość stali różni się. Wykorzystano innowacyjne zastosowanie czterech różnych gatunków stali. Oprócz konwencjonalnej stali do nadwozia, zastosowano trzy różne gatunki stali o wysokiej wytrzymałości: stal o wysokiej wytrzymałości, stal o niezwykle wysokiej wytrzymałości oraz stal o ultra wysokiej wytrzymałości.
System strefowy umożliwia pochłanianie sił kolizyjnych w sposób niezwykle przemyślany i efektywny, stanowiąc ważną część inteligentnej architektury pojazdu Volvo. Każda strefa została podsumowana poniżej:
Strefa deformacji przy niskich prędkościach
Przedni zderzak zawiera sztywną poprzeczkę wykonaną z ultra wysokiej wytrzymałości stali. Mocowania do podłużnic nadwozia zaprojektowano w formie „skrzynek kolizyjnych”. Pomagają one pochłaniać siły generowane przez kolizję z niską prędkością bez uszkadzania pozostałej struktury nadwozia. Te skrzynki kolizyjne można łatwo wymienić i przy rozsądnych kosztach.
Strefa deformacji przy wysokich prędkościach
Proste sekcje podłużnic są wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości, bardzo plastycznego gatunku materiału, który został zoptymalizowany pod kątem pochłaniania wysokiej energii. To jest strefa, która odpowiada za większość deformacji w przypadku kolizji.
Dodatkowo, Volvo zdecydowało się na włączenie górnych podłużnic w kompaktowym Volvo V50, ponieważ pomagają one zapewnić znaczną ochronę pasażerów w przypadku kolizji z platformą ciężarówki lub rampą załadunkową, na przykład.
Strefa zapasowa
Sekcja podłużnicy, która zwraca się na zewnątrz w kierunku słupka A, została zaprojektowana w celu działania jako bariera dla kabiny pasażerskiej i jako zapasowa strefa, aby pomóc zmniejszyć deformację. Projekt ten pomaga również zminimalizować ryzyko przedniej opony penetrującej wnętrze. Opona zamiast tego pomaga pochłaniać siły kolizyjne. Ta sekcja jest niezwykle sztywna i wykonana jest z stali o ekstra wysokiej wytrzymałości.
Połączenie trójstronne
Sztywna poprzeczka łączy słupki A i dolne podłużnice, aby tworzyły niezwykle sztywne połączenie trójstronne po obu stronach. Ten projekt odgrywa istotną rolę w utrzymaniu przestrzeni kabiny przy poważnej kolizji.
Nowa struktura przednia to jeden z wielu opatentowanych projektów bezpieczeństwa Volvo.
Małe, lekkie, inline, wielozaworowe (SLIM) silniki przyczyniają się do bezpieczeństwa w razie wypadku
Efektywne pakowanie pozwoliło na zmniejszenie silników 2,4-litrowego i 2,5-litrowego w Volvo V50 o 7,8 cala i niemal o 1 cal (0,98 cala) w długości. Jako kluczowy element VIVA, te silniki montowane są w orientacji poprzecznej. Ich zmniejszona szerokość tworzy więcej przestrzeni między silnikiem a kabiną pasażerską. W przypadku kolizji silnik może zostać przesunięty o 5,9 cala do tyłu, zanim wał korbowy skontaktuje się z poprzeczką w pobliżu grodzi.
Volvo V50 ma również projekt systemu bezpieczeństwa wnętrza, który wzorowany jest na modelu Volvo S80.
Kolumna kierownicza może ulegać deformacji do 5,5 cala. Gdy ulega deformacji, kolumna kierownicza przesuwa się poziomo, aby zapewnić optymalną pozycję poduszki powietrznej dla tego pojazdu.
Inne funkcje bezpieczeństwa wspólne z Volvo S80 to:
Składane pedały
Poduszki powietrzne o podwójnej fazie
Napinacze pasów bezpieczeństwa dla foteli z przodu i tylnych miejsc zewnętrznych
Ogranicznik siły dla pasów bezpieczeństwa przednich
System Ochrony przed Uderzeniami Bocznych
Volvo V50 jest o 2,2 cala szersze od swojego poprzednika, modelu V40. Tworzy to dodatkową przestrzeń na deformację w przypadku kolizji bocznej. W innych aspektach, Volvo V50 ma taki sam typ ochrony przed uderzeniami bocznymi jak Volvo S80, z SIPS (System Ochrony przed Uderzeniami Bocznych), poduszkami powietrznymi do uderzeń bocznych i dmuchanymi zasłonami. Te zasłony zostały również zaprojektowane tak, aby zapewnić zwiększoną ochronę w przypadku przewrócenia, poprzez wolniejsze spuszczanie (około trzy sekundy) niż przednie poduszki powietrzne.
Poduszki powietrzne boczne są większe niż te w modelu V40, aby zapewnić dodatkową ochronę na wysokości bioder i klatki piersiowej.
Kilka funkcji przyczynia się do zwiększenia sztywności nadwozia i redukcji przenikania bocznego:
Wzmocniony, poprzecznie zamontowany belka rurowa między słupkami A
Silne, sztywne tuby SIPS w siedzeniach oraz deformowalna stalowa skrzynka w centrum
Belki montowane po przekątnej wykonane z ultra wysokiej wytrzymałości stali w drzwiach
Słupki B, które zostały znacznie wzmocnione i zaprojektowane w celu zwiększenia ochrony
Zderzenia tyłem
Volvo V50 jest również zaprojektowane w celu zapewnienia zwiększonej ochrony pasażerów w przypadku zderzenia tyłem.
System Volvo zapobiegający urazom kręgosłupa – WHIPS (System Ochrony przed Urazami Kręgosłupa) – jest jednym z najskuteczniejszych na rynku. W przypadku poważnego uderzenia z tyłu, oparcie fotela i zagłówek podążają za ruchami ciała pasażera.
Fotele i oparcia mają szczególnie solidną konstrukcję. Zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać obciążenia od przedmiotów, takich jak nieprzymocowany bagaż. Jednocześnie, zostały zaprojektowane, aby ustępować w przypadku poważnych kolizji, w których równowaga między siłą a elastycznością jest ważna dla bezpieczeństwa pasażerów.
„Nasze fotele są znacznie bardziej solidne niż te, które zazwyczaj znajdują się w większości pojazdów w tym segmencie,” mówi Ingrid Skogsmo. „To szczególnie ważne w modelu pięcio-drzwiowym z jego dodatkową zdolnością ładunkową.”
Ochrona innych uczestników ruchu
Volvo V50 ma przedni design z gładkimi, zaokrąglonymi kształtami. Celem jest zredukowanie ryzyka obrażeń dla pieszych i innych uczestników ruchu w przypadku wypadku. Ponadto, przód ma właściwości pochłaniające energię, w tym miękką strukturę przed zderzakiem, aby pomóc zmniejszyć ryzyko urazów nóg.
Maska i przednie błotniki zaprojektowano tak, aby absorbowały energię. To pomaga zmniejszyć ryzyko obrażeń głowy. Dodatkowo, nowe silniki SLIM pozostawiają 2,8 cala wolnej przestrzeni na deformację między głowicą cylindra a maską.
Stworzony również dla dzieci
Podobnie jak inne modele Volvo, Volvo V50 zostało opracowane z myślą o dzieciach. Struktura bezpieczeństwa nadwozia oraz systemy bezpieczeństwa wnętrza są zaprojektowane w celu ochrony najmłodszych pasażerów.
Obie zewnętrzne tylne fotele mogą być wyposażone w zintegrowane poduszki dla dzieci dla dzieci powyżej trzeciego roku życia. Zewnętrzne miejsca tylne są wyposażone w punkty mocowania ISOFIX dla fotelików dziecięcych (Uwaga: Nigdy nie umieszczaj fotelika dziecięcego jakiegokolwiek rodzaju na przednim siedzeniu pojazdu wyposażonego w poduszkę powietrzną po stronie pasażera. Volvo zaleca, aby wszystkie dzieci poniżej 12 roku życia były zawsze odpowiednio zabezpieczone na tylnych siedzeniach).
BEZPIECZEŃSTWO ZAPOBIEGAWCZE
Nadwozie Volvo V50 jest o 34 procent sztywniejsze niż jego poprzednika, Volvo V40, dzięki zaawansowanemu projektowi nadwozia. Ta sztywność torsyjna pomaga w osiąganiu stabilnego, przewidywalnego prowadzenia. Dodatkowo, dzięki szerokiemu rozstawowi kół i długiemu rozstawowi osi, V50 ma doskonałe właściwości jezdne.
Rozstaw kół z przodu wynosi 60,4 cala (2,9 cala szerszy niż V40)
Rozstaw kół z tyłu wynosi 60,8 cala (2,8 cala szerszy)
Rozstaw osi wynosi 103,9 cala (2,9 cala dłuższy)
Zawieszenie jest niezależne ze wszystkich stron, z kolumnami sprężynowymi z przodu i systemem multilink z tyłu. Z tylnym zawieszeniem przeciwdziała się wszelkim tendencjom do poślizgu.
Volvo V50 jest standardowo wyposażone w system STC (System Kontroli Stabilności i Trakcji) i może być wyposażone w DSTC (Dynamiczny System Stabilności i Trakcji), który pomaga skorygować postęp pojazdu, jeśli wykazuje jakiekolwiek oznaki poślizgu.
Model Volvo V50 T5 będzie dostępny w połączeniu z napędem na cztery koła. Elektronicznie sterowany system AWD Volvo automatycznie rozdziela moment obrotowy, aby dopasować się do warunków drogowych i stylu jazdy oraz jest zaprojektowany w celu zapewnienia bardziej stabilnych, przewidywalnych właściwości jezdnych.
Skuteczne hamulce
Volvo V50 ma niezwykle skuteczne hamulce ABS – z elektronicznym rozdziałem siły hamowania na tylne koła i automatyczną pomocą w sytuacjach awaryjnych – EBA (Asystent Hamowania Awaryjnego). Przednie koła wyposażone są w wentylowane tarcze.
Reflektory typu projektor
Reflektory wyposażone są w reflektory projektorowe. Skoncentrowany promień światła otoczony jest „aurą”, co pomaga innym kierowcom ocenić odległość do samochodu.
Lampy gazowe Bi-Xenon (GDL) do świateł drogowych i mijania dostępne są jako opcja.
Dodatkowe wskaźniki kierunkowskazów w lusterkach drzwiowych oraz zintegrowane światła pozycyjne w przednich i tylnych lampach czynią Volvo V50 dobrze widocznym z boku.
Ergonomiczne środowisko kierowcy
Pozycja siedzenia z prawidłowym projektem ergonomicznym, z wszystkimi instrumentami i kontrolkami w odpowiednich położeniach, zwiększa bezpieczeństwo jazdy. W tym względzie Volvo V50 kontynuuje znaną tradycję Volvo. Posiada wygodne, ergonomicznie zaprojektowane siedzenie dla kierowcy, regulowaną kierownicę i logicznie rozplanowaną deskę rozdzielczą.
Kontrolki umieszczone na kierownicy do obsługi systemu audio, tempomatu i systemu nawigacyjnego RTI (Informacje Drogowe i Ruchu) zwiększają bezpieczeństwo jazdy.
Inteligentny system informacji dla kierowcy
Inteligentny system informacji dla kierowcy – IDIS – to nowa cecha w branży motoryzacyjnej, inspirowana technologią lotnictwa wojskowego. System pomaga kierowcy unikać rozpraszania uwagi podczas jazdy.
Funkcja IDIS ciągle rejestruje aktywność kierowcy, monitorując kąty kierownicy, przyspieszenie, funkcję kierunkowskazu i inne. Te informacje są przetwarzane i przy danym poziomie aktywności informacje, które nie są istotne – takie jak wskaźnik żarówki – są wstrzymywane.
IDIS jest standardowe we wszystkich wersjach Volvo V50. IDIS jest fabrycznie przygotowane na przyszłe systemy informacyjne i komunikacyjne. Im więcej z tych funkcji samochód ma, tym większe korzyści oferuje IDIS.
BEZPIECZEŃSTWO
Holistyczne podejście Volvo do bezpieczeństwa obejmuje nie tylko ochronę i zapobieganie, ale także bezpieczeństwo osobiste. Volvo V50 został zaprojektowany w celu zapewnienia dodatkowej ochrony dla pasażerów samochodu oraz ich mienia, zarówno w ruchu, jak i podczas postoju.