Volvo zaprezentowało pierwszą generację modelu V60 w 2010 roku, po zmianie zarządu, kiedy Ford sprzedał markę chińskiemu gigantowi Zhejiang Geely Holding Group.
Kiedy nowy właściciel przejął firmę w 2009 roku, szwedzki producent samochodów miał już niemal całkowicie rozwinięty model. V60 zbudowano na tej samej platformie P3, z której korzystał Ford przy Mondeo i Land Rover przy Freelander od 2006 roku. Projekt i koncepcja były szwedzkie, a nowy chiński zarząd uważał, że należy to zachować. Obiecano nawet, że samochody przeznaczone na rynek europejski będą produkowane w fabryce Volvo w Torslandzie.
Z przodu Volvo stworzyło zaokrąglony przedni pas z kształtem lamp przypominającym łzy, które były skierowane do tyłu i do góry na błotnikach. Producent wprowadził również wznoszącą się linię okien, która kończyła się na słupku D z tyłu auta. Model przypominał shooting-brake, ale miał cztery drzwi. Za tylnymi drzwiami projektanci umieścili wąskie okna, które nachylały się w dół od górnej krawędzi. Pochylona do przodu klapa bagażnika była wyposażona w spojler dachowy, co nadawało szwedzkiemu kombi dynamiczny wygląd.
Wnętrze zaprojektowano z wysokiej jakości materiałów. Jako marka premium, Volvo starało się wyposażyć swoje samochody w luksusowe materiały, choć niektóre przełączniki i przyciski pochodziły z części Forda. V60 wyróżniał się unikalnym panelem instrumentów, z centralnym prędkościomierzem otoczonym dwoma ekranami po bokach oraz wskaźnikami poziomu paliwa i temperatury z boku. Fotele przednie posiadały opatentowane przez Volvo zagłówki WHIPS (Whiplash Protection System), a tylna kanapa z możliwością podziału 40/20/40 zwiększała pojemność bagażnika z 430 litrów (15.2 cu-ft) do 1,246 litrów (44 cu-ft) po złożeniu.
Volvo V60 wchodzi na rynek samochodowy, mając na celu zaciętą rywalizację z całkowicie nowym modelem sedana S60 o tytuł „Najbardziej Dynamicznego Modelu Volva w Historii”.
„Wielu klientów, którzy mieli okazję zobaczyć nowego V60 w trakcie procesu rozwoju, uważa, że jego sportowy charakter jest co najmniej tak samo wyraźny jak w całkowicie nowym S60,” mówi Peter Horbury, dyrektor ds. designu Volvo Cars.
Nie mniej niż 90 procent rocznej produkcji Volva V60, która wynosi 50 000 samochodów, znajdzie nabywców w Europie.
„Typowy klient sportowego kombi to kupujący S60, który chciałby trochę więcej przestrzeni i elastyczności, ale bez jakichkolwiek kompromisów w obszarze sportowego designu i ekscytujących właściwości jezdnych,” mówi Stephen Odell, prezydent i dyrektor generalny Volvo Cars, dodając:
„Konkurencja jest zażarta, a klienci w tej kategorii dokładnie wiedzą, czego chcą. Dlatego jeszcze bardziej podnieśliśmy wrażenie ekskluzywności wnętrza i wzbogaciliśmy samochód o innowacje techniczne związane z bezpieczeństwem i komfortem. Efekt to naprawdę unikalne sportowe kombi, w pełnej harmonii z jego sportowym charakterem.”
Kupé zamiast kombi
Wyraźny kształt klinowy i smukła, przypominająca kupé linia dachu nowego Volvo V60 są uzupełnione profilem barkowym wzdłuż bocznych części samochodu, tworząc delikatną, ale potężną podwójną falę od reflektorów z przodu do lamp tylnych.
„Z punktu widzenia designu skupiliśmy się na tym, aby samochód był jak najbliższy kupé, jednocześnie zachowując przydatną dodatkową przestrzeń z tyłu. Nasze sportowe kombi nie ma na celu konkurowania z tradycyjnym samochodem kombi. Dla klientów, którzy potrzebują dużo przestrzeni ładunkowej, mamy model V70 lub XC70,” mówi Örjan Sterner, szef designu zewnętrznego nowego Volvo V60. Dodaje: „Widoczny wklęsły środek podwójnej fali wizualnie obniża samochód. To poprawia jego postawę i sprawia, że wygląda na smuklejszy i niższy. Rzeźbiony klapa i krótkie zwisy z przodu i z tyłu również podkreślają sportowy charakter samochodu.”
Bezkompromisowe podejście do zawieszenia
Eksperci w dziedzinie zawieszenia Volvo Cars stworzyli wrażenia z jazdy w nowym Volvo V60 z tą samą pasją i bezkompromisowym podejściem, które charakteryzowało rozwój całkowicie nowego sedana S60.
Efektem jest autentyczne sportowe kombi z właściwościami jezdnymi, które w pełni oddają sportowy charakter.
„Przekroczyliśmy granice, do których wcześniej nie zbliżaliśmy się. Po prostu musisz poprowadzić ten samochód, aby docenić, jak dalece rozwój zawieszenia doprowadził nas do szczytu. Wybierz się nim na wąską, krętą wiejską drogę, gdzie każdy zakręt stawia nowe wyzwanie, a nowy V60 pokaże swoją zwinność z olśniewającym entuzjazmem,” mówi Stefan Sällqvist, który kierował rozwojem zawieszenia w nowym Volvo V60.
Nowe sportowe kombi Volva dostępne jest z dwoma opcjami zawieszenia. Na rynku europejskim nowo opracowane dynamiczne zawieszenie jest standardowe, podczas gdy w niektórych innych rynkach standardem będzie wersja turystyczna, a dynamiczna dostępna jako opcja.
Różnice między dwoma opcjami zawieszenia tkwią w amortyzatorach oraz przednich i tylnych subramach. Wersja turystyczna ma rozwiązanie nieco łagodniejsze w celu zapewnienia płynniejszej jazdy na gorszych nawierzchniach.
Kazdy szczegół dopracowany
„Naszym celem było nadanie konceptowi komfortu zupełnie nowego wymiaru. Dynamiczne zawieszenie ma czujny, szybko reagujący charakter, który koncentruje się na doświadczeniu jazdy, nie osłabiając jednocześnie komfortu jazdy,” wyjaśnia Stefan Sällqvist.
Oprócz dwóch standardowych zawieszeń, wszystkie wersje Volvo V60 można opcjonalnie wyposażyć w aktywne zawieszenie FOUR-C (Continuous Controlled Chassis Concept), które zostało zmodyfikowane i dopracowane w celu lepszej kontroli i komfortu w porównaniu do wcześniejszych modeli Volva.
Oprogramowanie w systemie AWD (Napęd na cztery koła) zostało zmodyfikowane, aby umożliwić wariantom z napędem na cztery koła (AWD jest standardowe w modelu T6 i opcjonalne w D5 z automatyczną skrzynią biegów) nowego Volvo V60 maksymalne wykorzystanie sportowego nowego zawieszenia.
W trakcie procesu rozwoju zespół zajmujący się zawieszeniem pracował nad nowym Volvo V60 równolegle z całkowicie nowym modelem Volvo S60. Efekt to rozwiązanie, które zawiera zmiany i ulepszenia praktycznie każdego szczegółu wpływającego na właściwości jezdne samochodu. Obejmuje to usprawnione kierownice, sztywniejsze sprężyny i tuleje, a także lepsze tłumienie niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Volva.
Pierwsze sportowe kombi z zaawansowanym systemem kontroli stabilności
Nowe dynamiczne zawieszenie jest wspierane przez szereg systemów elektronicznych, które jeszcze bardziej podnoszą sportowe wrażenia z jazdy.
Podobnie jak całkowicie nowy S60, nowy V60 jest wyposażony w system Advanced Stability Control. Dzięki nowemu czujnikowi kąta przechyłu możliwe jest zidentyfikowanie tendencji do poślizgu na bardzo wczesnym etapie. Oznacza to, że system zapobiegający poślizgowi może interweniować wcześniej i z większą precyzją. Advanced Stability Control jest znakomitym wsparciem w dynamicznej jeździe z dużymi siłami bocznymi, co poprawia prowadzenie i szybkie manewry omijające.
Nowa kontrola trakcji w zakrętach dla płynniejszego pokonywania zakrętów
Kontrola trakcji w zakrętach to nowa funkcjonalność, która wykorzystuje wektoryzację momentu, aby samochód pokonywał zakręty jeszcze gładszymi ruchami. Ta technologia jest dalszym udoskonaleniem systemu Dynamic Stability and Traction Control (DSTC).
Podczas pokonywania zakrętów wewnętrzne, napędzane koło jest hamowane, co pozwala na przeniesienie większej mocy na zewnętrzne koło. Dzięki temu kierowca może pokonywać zakręty w bardziej skompresowany sposób, redukując tendencję do podsterowności.
Wysoce zaawansowany system hamulcowy jest istotnym elementem dynamicznych właściwości jezdnych nowego Volvo V60. Nowe sportowe kombi Volva jest wyposażone w szereg funkcji, które współdziałają, aby zapewnić jak najkrótszy czas hamowania w każdej sytuacji.
Ekskluzywna jakość – z dodatkową funkcjonalnością
Wnętrze sportowego kombi Volvo V60 jest doskonałym przykładem tego, jak projektanci Volvo Cars dodali ekscytację, kontrast i element zabawy do racjonalnej prostoty i funkcjonalności skandynawskiej tradycji designu.
„Wnętrze ma zdecydowanie ekstrawertyczny charakter, ale bez utraty praktycznych skandynawskich korzeni. Nowe Volvo V60 wprowadza nas na zupełnie nowy poziom w zakresie integralnego doświadczenia koloru, formy, materiału i technologii,” mówi Peter Horbury, dyrektor ds. designu Volvo Cars.
Wnętrze jest zatem bogato wyposażone w detale skierowane na kierowcę, a jednocześnie jest to pięcioosobowy samochód oferujący wygodną przestrzeń dla wszystkich pasażerów. Racjonalność, prostota, przejrzystość i funkcjonalność skandynawskiego designu są wyraźnie widoczne w nowym V60:
Złożone tylne siedzenie 40/20/40 i składane przednie siedzenie pasażera umożliwiają niezwykle elastyczne łączenie pasażerów i ładunku. Każde oparcie w trójczęściowym tylnym siedzeniu składa się z wyjątkową łatwością, tworząc całkowicie płaską przestrzeń ładunkową. Zagłówki tylnych siedzeń mogą być składane elektrycznie.
Strefa ładunkowa została zaprojektowana w celu maksymalnego wykorzystania każdego dostępnego milimetra. Szeroka na 1095 mm klapa w połączeniu z dodatkową przestrzenią za nadkolami i pod podłogą ładunkową jest przykładem systematycznego podejścia mającego na celu zapewnienie dużej pojemności ładunkowej. Pojemność strefy ładunkowej wynosi 430 litrów.
Tylne siedzenie można wyposażyć w zintegrowane poduszki podwyższające dla dzieci w dwóch zewnętrznych siedzeniach.
Najbardziej zaawansowane technologicznie Volvo w historii – z funkcją wykrywania pieszych
Sportowe wnętrze nowego Volvo V60 to także najbardziej zaawansowane technologicznie środowisko, jakie kiedykolwiek było dostępne dla kierowcy Volva.
„Wnętrze nowego Volvo V60 koncentruje się na innowacyjnym designie w dwóch obszarach: formie i technologii. Projekt charakteryzuje się sportową świeżością w każdym szczególe. Aspekt technologiczny obejmuje wszystkie mądre rozwiązania, które przyczyniają się do doświadczenia jazdy, które różni się od wszystkich innych modeli Volva – od systemów zapobiegających kolizjom po systemy komfortowe i dźwiękowe najwyższej światowej klasy,” mówi Tomas Ahlborg, dyrektor projektu nowego Volvo V60.
Funkcja wykrywania pieszych z pełnym automatycznym hamowaniem może wykryć, czy pieszy wchodzi na drogę przed samochodem. Jeśli kierowca nie zareaguje na czas, samochód może automatycznie aktywować hamulce.
„Volvo zawsze wytyczało kierunek w zakresie ochrony pasażerów w naszych samochodach. W ostatnich latach wprowadziliśmy przełomowe inicjatywy, które pomagają kierowcy unikać kolizji z innymi pojazdami. Teraz stawiamy kolejny wielki krok naprzód z technologią, która może przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników dróg niewidocznych,” mówi Thomas Broberg, starszy doradca ds. bezpieczeństwa w Volvo Cars.
Może unikać kolizji przy prędkościach poniżej 35 km/h
W sytuacji awaryjnej kierowca najpierw otrzymuje dźwiękowe ostrzeżenie połączone z migającym światłem w wyświetlaczu head-up na przedniej szybie. Aby wywołać natychmiastową, intuicyjną reakcję, to ostrzeżenie przypomina światło hamowania. W tym samym czasie hamulce samochodu są wstępnie naładowane. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a wypadek jest nieunikniony, pełna siła hamowania zostaje automatycznie zastosowana.
Funkcja wykrywania pieszych z pełnym automatycznym hamowaniem może uniknąć kolizji z pieszym przy prędkościach do 35 km/h, jeśli kierowca nie zareaguje na czas. Przy wyższych prędkościach skupiamy się na maksymalnym zmniejszeniu prędkości samochodu przed uderzeniem. Prędkość może być zmniejszona o nawet 25 km/h.
Statystyki pokazują, że prędkość samochodu ma istotne znaczenie dla przebiegu wypadku. Niższa prędkość uderzenia oznacza, że ryzyko poważnych obrażeń jest znacznie zredukowane.
Standardowe City Safety
Nowe Volvo V60 również ma system City Safety w standardzie.
Dzięki systemowi City Safety samochód automatycznie hamuje, jeśli kierowca nie zareaguje na czas, gdy pojazd z przodu zwalnia lub zatrzymuje się – lub jeśli jedzie zbyt szybko w kierunku nieruchomego obiektu. System ten może zmniejszyć lub całkowicie wyeliminować niskoprędkościowe uderzenia w tył przy prędkościach do 30 km/h.
Silniejsza wersja T6
W swoim pierwszym roku produkcji nowe Volvo V60 będzie dostępne z różnorodnymi silnikami diesla i benzynowymi, obejmującymi zakres od ekonomicznej wersji DRIVe o mocy 115 koni mechanicznych do wydajnej wersji turbodoładowanej o mocy 304 koni mechanicznych. Skoncentrowane dążenie do obniżenia emisji CO2 doprowadziło do zmniejszenia zużycia paliwa w całej gamie silników.
Silnik benzynowy T6 ma pojemność 3.0 litra i został jeszcze bardziej udoskonalony, głównie dzięki niższemu tarciu wewnętrznemu. Obecnie generuje 304 KM i aż 440 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6.6 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.
Jednocześnie specjaliści silnikowi Volvo Cars zdołali obniżyć zużycie paliwa o około 10 procent do 10.2 l/100 km (EU Combined).
Moc silnika jest przenoszona na koła za pośrednictwem drugiej generacji sześciobiegowej automatycznej skrzyni Geartronic. Nowe zawory i mniejsze tarcie oznaczają szybsze zmiany biegów niż dotychczas. AWD (Napęd na cztery koła) jest standardem w modelu T6.
Nowy silnik bezpośredniego wtrysku o pojemności dwóch litrów
Nowy czterocylindrowy silnik 2.0T GTDi (Bezpośredni Wtrysk Gazoline Turbocharged) ma pojemność dwóch litrów i generuje 203 KM, z 300 Nm momentu obrotowego dostępnego od 1750 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7.9 sekundy przy manualnej skrzyni biegów i 8.4 sekundy przy automatycznej. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 230 km/h zarówno przy manualnej, jak i automatycznej skrzyni biegów.
Nowa technologia turbodoładowania opracowana wewnętrznie, bezpośredni wtrysk i zmienne wałki rozrządu oferują unikalną kombinację niskiego zużycia paliwa, niskich emisji oraz wysokiego i szerokiego zakresu wydajności, wszystko to w bardzo zwartej formie.
W późniejszym okresie pierwszego roku produkcji nowe Volvo V60 będzie dostępne również w wersji 2.0 GTDi o mocy 240 KM i 320 Nm momentu obrotowego.
Nowe silniki GTDi o pojemności 1.6 litra
W ofercie znajduje się także nowy silnik GTDi o pojemności 1.6 litra, dostępny w dwóch wersjach: 1.6 GTDi (T3) o mocy 150 koni mechanicznych i T4 o mocy 180 koni mechanicznych.
Silnik o mocy 180 KM oferuje maksymalny moment obrotowy wynoszący 240 Nm od 1500 obr/min do 5000 obr/min. W trakcie krótkotrwałego doładowania zapewnia imponujące 270 Nm momentu obrotowego. To daje doskonałą zdolność holowania w całym zakresie prędkości. Krzywa momentu obrotowego jest stosunkowo łagodna, co skutkuje szczególnie komfortowym doświadczeniem jazdy.
Silnik o mocy 150 KM oferuje 240 Nm momentu obrotowego.
Silniki 2.0T, T5 i T4 są dostępne w połączeniu z automatyczną sześciobiegową skrzynią Powershift lub sześciobiegową skrzynią manualną, podczas gdy T3 jest dostępny tylko z manualną skrzynią biegów.
Dwa pięciocylindrowe turbodiesle
Oferta silników obejmuje również dwa pięciocylindrowe turbodiesle.
Silnik D5 o wysokiej wydajności z podwójnymi turbosprężarkami generuje 205 KM i 420 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7.9 sekundy (manualna i automatyczna). Prędkość maksymalna to 230 km/h (ograniczona) w przypadku skrzyni manualnej oraz 230 km/h w wersji automatycznej.
W najnowszej wersji D5, która została wprowadzona wiosną 2009 roku, wymagania dotyczące wydajności i sterowności zostały spełnione dzięki zastosowaniu dwóch turbosprężarek o różnych rozmiarach, z których jedna przejmuje pracę drugiej, zapewniając dodatkową moc w szerszym zakresie obrotów.
Uzupełniające właściwości obu turbosprężarek są wykorzystywane optymalnie, co zapewnia połączenie wysokiej wydajności i niskiego zużycia paliwa wynoszącego 5.4 l/100 km (EU Combined), co sprawia, że ten silnik ma szansę na miano najlepszego w swojej klasie.
Dodatkowo dostępny jest nowo opracowany silnik D3 o pojemności dwóch litrów, który generuje 163 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9.4 sekundy (manualna i automatyczna). Prędkość maksymalna wynosi 220 km/h (manualna) i 215 km/h (automatyczna).
Nowy pięciocylindrowy silnik 2.0D zasadniczo jest tym samym silnikiem co obecny 2.4D, ale pojemność cylindrów została zmniejszona przy krótszym skoku, aby zoptymalizować zużycie paliwa.
Oba turbodiesle są dostępne z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów lub sześciobiegową skrzynią manualną.
Model D5 z automatem można również wyposażyć w napęd na cztery koła.
Wersja DRIVe
W trakcie pierwszego roku produkcji zostanie również wprowadzona wersja DRIVe nowego Volvo V60, wyposażona w silnik diesla o pojemności 1.6 litra. Silnik generuje 115 KM i 270 Nm momentu obrotowego, i będzie dostępny tylko z sześciobiegową skrzynią manualną.
Całkowicie nowy system infotainment
Nowe V60 otrzyma również całkowicie nowy system infotainment, w którym informacje są prezentowane na pięciocalowym lub siedmiocalowym kolorowym ekranie na panelu instrumentów. Ekran ma wysoką pozycję, co ułatwia kierowcy utrzymanie wzroku na drodze.
Doświadczenie dźwiękowe w nowym Volvo V60 zostało znacznie ulepszone w porównaniu do wcześniejszych modeli.
„Nasz najbardziej zaawansowany system, Premium Sound, ma cyfrowy wzmacniacz klasy D 5x130W z układami od szwedzkiej firmy Anaview, Dolby Digital w połączeniu z Dolby Pro Logic II Surround, nagradzany system MultEQ od Audyssey Laboratories oraz 12 głośników. Wszystko to tworzy dźwiękowe doświadczenie światowej klasy,” mówi Tomas Ahlborg.
Volvo V60 jest jednym z pierwszych modeli samochodów na świecie, który wykorzystuje technologię Audyssey Laboratories MultEQ. MultEQ eliminuje zniekształcenia spowodowane akustyką wnętrza samochodu, zapewniając wyraźny i czysty dźwięk z poprawioną sceną dźwiękową dla wszystkich pasażerów w samochodzie.
Oprócz najwyższej jakości systemu Premium Sound, który jest wyposażony w siedmiocalowy ekran, istnieją jeszcze trzy inne systemy audio.
Grupa docelowa w Europie
Początkowy roczny cel dla nowego Volvo V60 wynosi 50 000 samochodów. Z tych, nie mniej niż 90 procent trafi do europejskich nabywców. Pięć największych rynków to Szwecja, Wielka Brytania, Holandia, Włochy i Niemcy.
Nowe Volvo V60 jest produkowane w zakładzie Volva w Torslandzie, w Szwecji. Pierwsze samochody trafią do klientów jesienią 2010 roku.