W 2007 roku Volvo było całkowicie w rękach Forda, kiedy w lutym zaprezentowało trzecią generację modelu V70, kontynuując długą tradycję szwedzkich kombi.
Pomimo tego, że był reklamowany jako kombi w linii S60, V70 z 2007 roku był w rzeczywistości bliżej związany z flagowym modelem marki, S80. Oba modele dzieliły tę samą platformę P3, podczas gdy S60 oparty był na wcześniejszym podwoziu P2.
Ta generacja oznaczała wyraźne odejście od kanciastych kształtów poprzednika, a na całym samochodzie niemal nie było płaskich powierzchni. Nawet dach, który był lekko zaokrąglony, opadał w kierunku tylnej klapy. Przyciemnione słupki B i C przypominały o kompaktowym hatchbacku C30, a z tyłu wysokie, umieszczone wysoko lampy tylne podążały za tym samym pomysłem co w starszym modelu 850 Kombi.
Wnętrze pokazuje umiejętności producenta i oferuje wyjątkowy język designu. W większości deski rozdzielczej podąża za minimalistycznym trendem. Jedyną płytą pokrytą przyciskami była centralna sekcja, gdzie Volvo postawiło na unikalny design przycisków sterujących nawiewem, mających kształt siedzącego pasażera. Oprócz dwóch pasażerów na przednich fotelach, V70 był w stanie pomieścić trzy dodatkowe dorosłe osoby z tyłu, nie sprawiając, że czuli się stłoczeni. Podzielona tylna kanapa (40:20:40) powiększała bagażnik z 815 litrów (28,8 cu-ft) do 1,600 litrów (56,5 cu-ft) przy złożonych siedzeniach.
Pod maską Volvo zainstalowało szeroki wybór silników, od 118 KM do 304 KM. W zależności od opcji, moc trafiała na przednie lub na wszystkie koła.
Volvo V70
Nowy Volvo V70 to wszechstronny, luksusowy samochód typu kombi zaprojektowany zarówno dla wymagających rodzin, jak i entuzjastów jazdy. Jest większy, przestronniejszy, sportowy, bardziej funkcjonalny i przyjaźniejszy dla środowiska niż dotychczasowy Volvo V70, a jego nowy model czerpie inspirację ze swojego niezwykle udanego poprzednika. Mimo to każda część nadwozia oraz architektura podwozia są nowe.
Dzięki smuklejszym i bardziej sportowym liniom, opadającej szybie, czarnym słupkom bocznym, lampom tylnym inspirowanym modelem C30 oraz dynamicznemu kątowi tylnej klapy, V70 przyciąga wzrok swoim nowym stylem, który sugeruje większą dynamikę na drodze.
Przestrzeń bagażowa zwiększyła się o 55 litrów, a dostęp do bagażnika jest lepszy niż w poprzednim modelu. Częściowo wynika to z przeniesienia pionowych lamp tylnych z tylnych słupków na klapę, co zwiększa rozmiar otwarcia. Dostępna jest elektrycznie otwierana tylna klapa – zarówno do otwierania, jak i zamykania – dla dodatkowego komfortu.
Kabina jest również całkowicie nowa. Jest bardziej przestronna niż w poprzednim V70 – miejsce na przednich i tylnych siedzeniach oraz przestrzeń na bagaż wzrosły – i charakteryzuje się wyższą jakością, lepszym wykończeniem oraz wieloma nowymi funkcjami wnętrza, w tym sprytnym systemem dzielonych tylnych siedzeń 40:20:40, który umożliwia przewożenie długich przedmiotów przy jednoczesnym wygodnym siedzeniu dwóch dorosłych pasażerów z tyłu.
'V70 to serce i dusza marki Volvo, pojazd, który bardziej niż jakikolwiek inny definiuje nas jako producenta premium, praktycznych i bezpiecznych szwedzkich samochodów,’ mówi prezydent i dyrektor generalny Volvo Cars Fredrik Arp. 'Volvo jest światowym liderem w segmencie dużych aut kombi. Zrewolucjonizowaliśmy ten rynek ponad 50 lat temu i jesteśmy zdecydowani, by nadal dominować. Na wielu płaszczyznach nowy Volvo V70 jest dla nas kluczowym modelem. Na tak wielu poziomach nowy V70 zdobywa tytuł najlepszego auta kombi.’
Podobnie jak jego poprzednik, Volvo V70 zostało zaprojektowane od podstaw jako samochód typu kombi – w przeciwieństwie do prawie wszystkich rywali, nie jest wersją kombi sedana. Takie podejście prowadzi do pojazdu z mniejszą ilością kompromisów. Został zaprojektowany przede wszystkim jako komfortowy, funkcjonalny samochód rodzinny, różniąc się tym od wielu rywali w segmencie premium, które zaprojektowano, aby były sportowe tak samo jak przestronne.
'To była niesamowita odpowiedzialność, aby opracować całkowicie nowy Volvo V70,’ mówi Tomas Ahlborg, dyrektor projektu. 'Priorytet był prosty: wykorzystać wszystko, co było dobre w dotychczasowym V70 i poprawić je na każdy możliwy sposób. Zidentyfikowano szczególne obszary do poprawy, takie jak dynamika jazdy oraz potrzeba zapewnienia jeszcze bardziej premium odczuć. Oczywiście chcieliśmy również dalej poprawić przestronność i wszechstronność, a wierzę, że dostarczyliśmy teraz najbardziej funkcjonalne i praktyczne kombi, jakie kiedykolwiek zbudowało Volvo.’
Volvo nie byłoby Volvo bez wiodących w klasie innowacji w zakresie bezpieczeństwa i, co zrozumiałe, V70 przoduje w tym obszarze. Nagrodzona nowa technologia obejmuje nowy projekt fotelika dziecięcego z regulowaną wysokością poduszki, która zapewnia optymalną geometrię pasów bezpieczeństwa dla maksymalnego bezpieczeństwa i ochrony, a także oferuje dobrą widoczność z okien – co sprawia, że dzieci (i rodzice) są szczęśliwsi. 'Kiedy dzieci mniej narzekają, rodzice prowadzą bardziej bezpiecznie,’ mówi Ahlborg. Mniejsze dzieci powinny korzystać z wyższej poduszki, co pozwala im lepiej widzieć na zewnątrz. Większe dzieci, które wciąż potrzebują wsparcia, teraz podróżują w niezrównanym bezpieczeństwie.
Bezpieczeństwo podstawowe zostało również poprawione dzięki innowacyjnemu nowemu systemowi Adaptacyjnego Tempomatu oraz nowemu Ostrzeżeniu o Kolizji z Automatycznym Hamowaniem, które ostrzega kierowców, gdy zbliżają się niebezpiecznie blisko do samochodu przed nimi, a następnie przygotowuje mocne hamulce tarczowe dla maksymalnej siły hamowania.
Wszystkie silniki, w tym dwa silniki w układzie prostym, sześciocylindrowe, są montowane poprzecznie, co zwiększa bezpieczeństwo w przypadku czołowego uderzenia. To pierwszy raz, kiedy w Volvo V70 oferowany jest silnik sześciocylindrowy. Najmocniejszy silnik to 3.0-litr, 285KM, 400Nm, turbodoładowany sześciocylindrowy, który może rozpędzić wersję T6 V70 do prędkości maksymalnej 152 mph i przyspieszyć od 0 do 60 mph w 6,7 sekundy. Dostępny jest również silnik sześciocylindrowy bez turbodoładowania o mocy 238 KM. Oba silniki sześciocylindrowe są produkowane w Wielkiej Brytanii, w Bridgend w Walii.
Inne silniki to pięciocylindrowy, 2.5-litrowy, turbodoładowany benzynowy 2.5T (200 KM), dwa turbodiesle pięciocylindrowe 2.4-litrowe (185 KM D5 i 163 KM 2.4D), jednostka benzynowa 2.0-litrowa (145 KM) oraz 2.0-litrowy turbodiesel o mocy 136 KM, zdolny do osiągnięcia oszczędnych 47,9 mpg (157 g/km) w oficjalnym cyklu mieszanym.
Oferowane są dwa ekologiczne silniki FlexiFuel, które z równą chęcią działają na bioetanolu, jak i na benzynie: jednostka 2.0-litrowa, 145 KM i pięciocylindrowy silnik 2.5-litrowy o mocy 200 KM. Silniki FlexiFuel automatycznie rozpoznają, jaki rodzaj paliwa jest używany i dostosowują do niego ustawienia silnika. W formie bioetanolu silniki te oferują całkowite oszczędności CO2 wynoszące około 80 procent.
Model T6 standardowo wyposażony jest w unikalny system napędu na cztery koła (AWD) Volvo, który dostępny jest również w D5, automatycznie rozdzielając moc na koła z najlepszą przyczepnością, co zapewnia doskonałą trakcję. Napęd na przednie koła – dla idealnej równowagi przewidywalnego pokonywania zakrętów, bezpieczeństwa i dobrej trakcje – jest używany w pozostałych wersjach napędowych. Dynamiczna Kontrola Stabilności i Przyczepności Volvo (DSTC) jest standardem. Liczne dynamiczne czujniki monitorują zachowanie pojazdu, aby w razie potrzeby system mógł zredukować moment obrotowy silnika i zastosować starannie obliczoną moc hamowania, aby zatrzymać poślizgi.
Modele 3.2 i T6 AWD są połączone wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów Geartronic Volvo, która oferuje zarówno pełne automatyczne, jak i manualne zmiany biegów bez sprzęgła. Model T6 posiada tryb sportowy, zapewniający jeszcze lepsze osiągi. Warianty 2.0-litrowe, 2.5T, 2.4D, D5 i modele FlexiFuel są standardowo wyposażone w manualną skrzynię biegów. Natomiast 2.4D i D5 dostępne są z Geartronic jako opcja.
Aby uzupełnić tę poprawioną wydajność, Volvo V70 jest smuklejsze i bardziej sportowo stylizowane niż jego poprzednik. 'To nie jest sportowe kombi – przede wszystkim to funkcjonalne i wszechstronne auto,’ mówi Stefan Jansson, główny projektant zewnętrzny. 'Ale zdecydowanie podkręciliśmy sportowy charakter, zarówno pod względem dynamiki, jak i w stylizacji.’ Przykłady obejmują bardziej stromo nachyloną szybę, czarne słupki boczne, charakterystyczne lampy tylne inspirowane modelem C30, bardziej nachyloną górną część tylnej klapy i bardziej napięte powierzchnie. 'Metal wydaje się być bardziej napięty na nadwoziu, co nadaje mu bardziej muskularny charakter,’ mówi Jansson. To wyraźnie szwedzki design – czysty, funkcjonalny, bez zbędnych ozdób, bardzo charakterystyczny – a jego współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,31 Cd.
Nowa architektura podwozia i zawieszenie zapewniają lepsze doświadczenia z jazdy. 'Całkowicie nowy V70 został poprawiony i udoskonalony pod każdym względem,’ mówi Tomas Ahlborg. 'Technologia podwozia oferuje wrażenie wysokiej jakości i doskonałą kontrolę w każdej sytuacji. To pomaga wzmacniać szczególne miejsce Volvo w segmencie premium kombi.’ Jakość jazdy, cisza, stabilność przy dużych prędkościach i ogólny komfort dynamiczny uległy znacznej poprawie.
'To przede wszystkim samochód rodzinny, więc komfort jazdy, pewne prowadzenie na drodze i doskonała stabilność były kluczowe,’ mówi Ahlborg. 'Stabilność jest absolutnym priorytetem, szczególnie w samochodzie, który może pomieścić pięć osób dorosłych i tak dużo bagażu.’
Innowacyjne zawieszenie aktywne Volvo Four-C jest opcjonalne w modelach SE i SE Lux. Komputerowo sterowane zawieszenie automatycznie usztywnia amortyzatory w miarę wzrostu prędkości, poprawiając prowadzenie i reakcję na kierownicę. Warianty R-Design otrzymują Obniżone Zawieszenie Sportowe (obniżone o 20 mm z przodu i o 15 mm z tyłu).
Nowy Volvo V70 jest nieco dłuższy niż poprzedni model – o 113 mm – ale ta dodatkowa długość została dobrze wykorzystana. Ochrona w przypadku zderzenia z przodu i z tyłu jest jeszcze lepsza niż w starym V70 – samochodzie o legendarnych właściwościach ochrony przy zderzeniach – a dodatkowa długość została również wykorzystana do zwiększenia przestronności nowego pojazdu. Przestronność tylnego siedzenia wzrosła o 48 mm, a pojemność ładunkowa zwiększyła się o 55 litrów. Poprawiono także dostęp do tyłu, dzięki przemieszczeniu dużych lampek tylnych na klapę, co zwiększa rozmiar tylnego otwarcia.
Komfort, który był fundamentem poprzedniego Volvo V70, uległ poprawie, częściowo dzięki nowym siedzeniom, które bazują na fotelach luksusowego S80. Volvo jest znane z komfortowych siedzeń, które zapewniają wygodną jazdę przez wiele godzin. Nowe siedzenia są jeszcze lepsze dzięki dostępności wentylacji wewnętrznej, w której wentylatory i perforowana skóra dodatkowo poprawiają komfort siedzenia w gorące dni. Na bardziej typowe szwedzkie warunki pogodowe nowy Volvo V70 jest również dostępny z podgrzewanymi przednimi i tylnymi siedzeniami.
Nowy Volvo V70 jest dostępny w trzech luksusowych wersjach wykończenia – SE, SE Lux i R-Design. Ceny zaczynają się od 24 995 £ za model 2.0P SE i rosną do 38 515 £ za T6 AWD SE Lux. Nie tylko te ceny oferują znacznie lepszą wartość niż większość konkurencyjnych kombi premium, ale Volvo V70 również tradycyjnie ma najlepsze wartości rezydualnej w tej klasie.
Tło projektowania
Volvo zrewolucjonizowało rynek europejskich luksusowych kombi, gdy wprowadziło model PV445 w 1953 roku. Znany jako Duette, stał się popularny wśród drobnych przedsiębiorców i rodzin, które ceniły jego wytrzymałość, niezawodność i przestronność. Nazywano go Duette, ponieważ był de facto dwoma samochodami w jednym: elastycznym vanem i komfortowym sedanym dla pasażerów. Nie było niczego takiego jak on i wynalazł zupełnie nową kategorię samochodu, wielofunkcyjne kombi.
Pierwszym kombi Volvo importowanym do Wielkiej Brytanii był model 220 Amazon z 1962 roku. W przeciwieństwie do PV445, ten pojazd miał nadwozie monocoque (jednolity) przypominające sedan dla większej sztywności i mniejszej wagi. Następnie pojawił się czysty styl 145 z 1967 roku. Kombi Volvo zaczęły być znane na brytyjskich drogach. Pojawiła się również bardziej masywna seria 245. Przywództwo Volvo w segmencie luksusowych kombi, zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i na całym świecie, zostało mocno ugruntowane.
Kombi Volvo w tamtych czasach były praktycznymi, komfortowymi pojazdami, znanymi z bezpieczeństwa, funkcjonalności i długowieczności. 'To nasze dziedzictwo i jesteśmy z niego ogromnie dumni,’ mówi Anglik Steve Mattin, dyrektor projektowy Volvo Cars. Te wspaniałe kombi Volvo nadały Szwedom reputację bezpieczeństwa, wytrzymałości, niezawodności i trwałości; były przyjaznymi rodzinie samochodami, które jednocześnie reprezentowały minimalistyczny, funkcjonalny szwedzki design.
Następne modele Volvo stały się bardziej prestiżowe, bardziej komfortowe, lepiej się prowadziły i były bardziej stylowe. Były luksusowymi dużymi sedanami – ale z dodatkowymi korzyściami kombi. I zachowały odwieczne wartości Volvo dotyczące przestrzeni, funkcjonalności i wszechstronności.
Największym krokiem naprzód był prawdopodobnie ostatni Volvo V70, druga seria, wprowadzona na rynek w 1999 roku. Zaprojektowany pod kierownictwem Anglika Petera Horbury’ego, zdefiniował na nowo język formy Volvo, częściowo czerpiąc inspiracje z wcześniejszych modeli Volvo. Te mocne, zaokrąglone ramiona były podobne do boków nadwozia ukochanego modelu Amazon. I w typowym dla Volvo stylu, który respektuje funkcjonalność, nie tylko wyglądają ochronnie, ale także pomagają zapewnić niesamowicie silną ochronę boczną, z której Volvo jest znane. Wszystkie nowoczesne Volvo, od dużego S80 po małego C30, mają teraz ten detal stylistyczny. V-kształtny kaptur, wprowadzony w pierwszym S80 i drugiej serii V70, jest bardzo charakterystyczny, podobnie jak miękko zaokrąglona przednia część, która ma dodatkowe zalety bezpieczeństwa dla pieszych. Miękkie krawędzie i krągły, skrócony tył zapewniają korzyści widoczności – szczególnie podczas parkowania tyłem – oraz aerodynamiczne zalety.
Najnowszy V70 – dziesiąta generacja szwedzkiego herrgardsvagn (samochodu kombi) – kontynuuje 'podwójną osobowość’ oryginalnego PV445 Duette i jego innowacyjne myślenie. 'Dzisiejszy V70 jest niezwykle wszechstronny, a jednocześnie bardzo dynamiczny w prowadzeniu. Wzmocniliśmy oba te elementy, dając nowemu V70 dużą dawkę luksusu, aby jeszcze bardziej podnieść jego poziom premium,’ mówi Mattin.
Sportowa postura Volvo V70
Dyrektor projektowy Steve Mattin opisuje Volvo V70 jako 'klejnot w koronie’ Volvo. 'Naszym zadaniem było staranne dopracowanie go, aby nowy Volvo V70 miał jeszcze więcej cech gwiazdy.’
Zespół projektowy rozpoczął proces od dokładnego zbadania najpopularniejszego premium kombi na świecie – dotychczasowego V70. Mówi Stefan Jansson, główny projektant zewnętrzny: 'Wychodzące V70 to wspaniały samochód. Dualność jego osobowości uczyniła go udanym. Był niezmiernie praktyczny, ale miał w sobie pazur – był stylowy i pożądany. Można było w nim jechać na rodzinne wakacje lub wystroić się na wyjście do teatru. To był po prostu odpowiedni rozmiar pojazdu. Zaczęliśmy więc od istniejącego Volvo V70 i zdecydowaliśmy się podkręcić głośność.’
Całkowicie nowy Volvo V70 musiał być lepszy pod każdym względem: bardziej praktyczny, bardziej przestronny, bardziej niezawodny, bezpieczniejszy, bardziej dynamiczny. Kluczowym wymaganiem było uczynienie go bardziej luksusowym i prestiżowym, a zgodnie z jego większymi zdolnościami dynamicznymi, również bardziej sportowym w wyglądzie.
Mówi Stefan Jansson: 'Było kilka elementów designu ze starego samochodu, które wiedzieliśmy, że chcemy zachować, jak linia ramion, kształt V na masce i pionowa tylna klapa – wszystkie klasyczne i łatwo rozpoznawalne cechy V70. Wiedzieliśmy, że mamy zwycięski przepis. Chcieliśmy tylko mocniejszych smaków.
'Proporcje mają kluczowe znaczenie. Pracowaliśmy ciężko, aby uzyskać odpowiednią postawę i całe nastawienie samochodu. Chcieliśmy mocniej wklęsłej sylwetki. Lekko podnieśliśmy tylną część samochodu, aby wyglądał bardziej dynamicznie. Wznosząca się linia pasa nadwozia nadaje mu postawę pochyloną do przodu i dynamiczną. Premium to równowaga luksusu i dynamiki – chcieliśmy obu tych elementów w nowym V70, idealnej równowagi.
'Chromowana ramka wokół linii okiennej modelu SE Lux dodaje poczucia luksusu – naprawdę podkreśla grafikę okna. Stary Volvo V70 miał słupki B i C w kolorze nadwozia, podczas gdy w nowym V70 są one pomalowane na czarno. Czarne słupki powodują, że okna praktycznie tworzą jeden element. To, oraz chromowe wykończenie, tworzy aurę, która jest luksusowa, ale jednocześnie sportowa.
'Stary samochód miał również nietypowe wgłębione powierzchnie – pomagało to w odbiciach – podczas gdy nowy samochód ma wszystkie pozytywne powierzchnie nadwozia. Chcieliśmy bardziej muskularnego, atletycznego wykończenia powierzchni dla nowego samochodu.’
Bardziej nachylona szyba dodaje sportowego charakteru, podobnie jak bardziej stromo nachylona górna część tylnej klapy. Zamiast płaskiej tylnej klapy, nowy V70 ma załamanie, gdzie metal styka się ze szkłem. 'Wygląda sportowo, ale nie kompromituje przestrzeni ładunkowej ani dostępu do ładunku w najmniejszym stopniu,’ mówi Jansson. Wręcz przeciwnie. Przestrzeń ładunkowa zwiększyła się o 55 litrów, a dostęp do bagażnika jest lepszy niż w dotychczasowym V70. Częściowo wynika to z przeniesienia pionowych lamp tylnych z tylnych słupków na klapę, co zwiększa rozmiar otwarcia. Szyba tylnej klapy jest również głębsza po bokach, co poprawia widoczność do tyłu. Dostępna jest elektrycznie otwierana tylna klapa – zarówno do otwierania, jak i zamykania – dla dodatkowego komfortu.
Wszystkie lampy tylne powyżej linii pasa nadwozia – w tym wysoko zamontowane trzecie światło hamowania – to światła LED, które są jaśniejsze i reagują szybciej niż tradycyjne lampy tylne. Jeśli ładunek jest na tyle duży, że kierowca jest zmuszony prowadzić z lekko otwartą klapą, dolne światła na bokach nadwozia stają się dodatkowymi światłami hamowania – kolejny niezwykle sprytny detal w starannie zaprojektowanym nowym Volvo V70.
Z przodu kratka jest unikalna dla V70. Pionowe chromowane paski – przypominające kratkę typu 'wodospad’, znaną z wielu modeli Volvo, w tym V50, XC90 i wcześniejszych V70 – mają czarną kratkę za nimi, aby nadać nowemu Volvo V70 sportowego charakteru. Nos jest mocno zaokrąglony, zgodnie z miękkimi krawędziami samochodu. 'Volvo nigdy nie jest agresywne w stylu,’ mówi Jansson. 'Pamiętajcie, jeśli zobaczylibyście nowego V70 zbliżającego się do was w lusterku wstecznym, na pewno byście ustąpili.’
Bardziej nachylona sylwetka nie tylko sugeruje sportowy charakter. Pomaga nowemu V70 lepiej przecinać powietrze: jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi zaledwie 0,31.
’Szcześliwy, praktyczny samochód’
'Mamy tak silne dziedzictwo, że to jakoby obcowanie z szwedzkimi klejnotami,’ mówi Stefan Jansson. 'V70 to rdzeń marki. Częścią marki Volvo jest nasza uczciwość w zakresie formy wynikającej z funkcji. Nie ma w Volvo nic wymuszonego czy sztucznego. Dlatego nowy V70 musiał być praktyczny i wyglądać na praktyczny. Chcemy także stworzyć bardzo szczery samochód. To, co widzisz, to, co dostajesz.’
Nowy Volvo V70 jest dłuższy o 113 mm i szerszy o 57 mm niż poprzedni model. Jego rozstaw osi, który przyczynia się do większej przestrzeni kabiny, został zwiększony o 61 mm. Niemniej jednak, nowy V70 jest nadal krótszy niż konkurencyjne kombi, takie jak Mercedes-Benz E-klasa, BMW 5-serii Touring i Audi A6 Avant.
'Oczywiście przyglądamy się konkurencyjnym samochodom, aby zobaczyć, co robią,’ mówi dyrektor projektu Tomas Ahlborg. 'Ale przyjmujemy inną pozycję z naszym kombi. Nie kompromitujemy przestrzeni i funkcjonalności na rzecz sportowości. Wiemy również, że stary V70 był doceniany, ponieważ nie był zbyt długi. Zdecydowaliśmy się pójść na nieco większą długość, aby poprawić przestronność i bezpieczeństwo, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Ale nowy V70 jest nadal krótszy niż nasi rywale, aby uczynić go bardziej zwrotnym i łatwiejszym w prowadzeniu. Po prostu nie wierzyliśmy, że nasi klienci chcą tak dużego samochodu, jak oferowane przez rywali.’
Volvo V70 jest dostępne w 15 różnych kolorach nadwozia, z czego dwa są nowe: Saville Grey i Caper Green Pearl, wszystko opracowane, aby podkreślić sportowy i luksusowy charakter samochodu kombi.
Design Wnętrza
Volvo V70 to doskonała synteza funkcjonalności i szwedzkiego luksusu. Jest to najprzestronniejsze i najbardziej wszechstronne kombi, jakie kiedykolwiek zbudowało Volvo, a także najbardziej ekskluzywne.
Zarówno na przednich, jak i tylnych siedzeniach, podróżuje się w luksusowym samochodzie – dostępne są skórzane siedzenia, a także drewniane wykończenia i wszystkie inne luksusowe elementy wyposażenia. Mimo to ogromna przestrzeń ładunkowa z tyłu i wszechstronność kabiny – a szczególnie łatwość składania siedzeń – przekształcają nowego Volvo V70 w jeden z najbardziej efektywnych pojazdów transportowych na świecie.
Poprawiona pojemność ładunkowa i jeszcze większa funkcjonalność
Dotychczasowy Volvo V70 był uznawany za legendarnie przestronny i wszechstronny. Nowy V70 jest jednak jeszcze lepszy. Przestrzeń ładunkowa z tyłu została zwiększona o 55 litrów. Dostęp z tyłu poprawiono dzięki większemu otworowi, częściowo dzięki umiejscowieniu tylnych lamp na klapie bagażnika, a nie na tylnych słupkach. Całkowita długość ładunku, przy złożonych tylnych siedzeniach, wynosi 1878 mm (wzrost o 30 mm).
Innowacyjne tylne siedzenie dzielone 40:20:40 oferuje niespotykaną wszechstronność. W przeciwieństwie do konwencjonalnych siedzeń dzielonych 60:40 lub 50:50, nowy system umożliwia przewożenie długich przedmiotów, takich jak narty, podczas gdy dwie dorosłe osoby siedzą wygodnie z tyłu. Po złożeniu wszystkich trzech siedzeń, powierzchnia ładunkowa jest całkowicie płaska. Oparcie przedniego siedzenia pasażera można również złożyć, co dodatkowo zwiększa pojemność ładunkową.
Tylne siedzenia teraz składają się łatwo. W jednym ruchu składają się na płasko w podłogę bez potrzeby demontażu zagłówków.
Samo wnętrze bagażowe jest również niezwykle wszechstronne. Pod podłogą znajduje się duża, 46-litrowa, zamykana przestrzeń do przechowywania wartościowych przedmiotów. Na podłodze znajdują się aluminiowe szyny, a ich regulowane punkty mocowania ułatwiają zabezpieczenie przedmiotów. Punkty mocowania można schować w szynach, gdy nie są używane. Boczne panele bagażnika mają również wbudowane oczka mocujące, co dodatkowo pomaga w zabezpieczeniu ładunku. Dodatkowo boczne panele można wyposażyć w wielofunkcyjne szyny do mocowania haków, siatek mocujących i przegrod do przestrzeni ładunkowej, by wymienić tylko niektóre z licznych akcesoriów ładunkowych Volvo. W praktyce nowy Volvo V70 oferuje system zabezpieczania ładunku 3D. Dodatkowo dostępna jest także podłoga przesuwna.
'Projektanci spędzili ogromną ilość czasu na zastanawianiu się, jak możemy poprawić funkcjonalność bagażnika,’ mówi dyrektor projektu Steve Mattin. 'Jestem naprawdę dumny z wszystkich innowacyjnych detali, które wymyśliliśmy, aby uczynić doświadczenie posiadania jeszcze bardziej przyjemnym i praktycznym.’
Kabina ma większą długość, przestronność na barki i nogi
Dłuższa kabina oznacza więcej miejsca dla wszystkich pasażerów. 'Jednym z celów było zapewnienie, że wszyscy pięciu pasażerów podróżuje w klasie pierwszej, a nie tylko dwie osoby z przodu,’ mówi dyrektor projektu Tomas Ahlborg.
Przestronność nóg z tyłu wzrosła o 48 mm, przestronność na kolana o 21 mm, a przestronność na barki z przodu o 30 mm. Dłuższa kabina oznacza również, że odległość między pasażerami z przodu i z tyłu zwiększa się o 21 mm.
Volvo ma doskonałą reputację za komfort siedzenia. Fotele w V70 są nowe i jeszcze lepsze niż w poprzednim modelu, a elektrycznie sterowane fotele przednie mogą być pokryte perforowaną i wentylowaną skórą. Wentylacja foteli przednich jest dostarczana przez system klimatyzacji samochodu: powietrze przepływa przez tapicerkę i poduszkę siedzenia, zmniejszając uczucie przyklejenia się do fotela w cieplejsze dni. System ma również funkcję podgrzewania przednich siedzeń na chłodne dni, a teraz dostępne są również podgrzewane tylne siedzenia.
Zintegrowany, dwustopniowy fotelik dziecięcy
Kolejną dużą innowacją w zakresie siedzeń jest nowy zintegrowany, dwustopniowy fotelik dziecięcy Volvo.
'Nowoczesne samochody mają tendencję do posiadania wyższych linii pasów [gdzie dolna część okien styka się z nadwoziem], przez co młodsze dzieci nie mogą patrzeć przez okno z tyłu,’ mówi Karl-Johan Ekman, lider projektu inżynieryjnego. 'To duży problem, ponieważ jeśli się nudzą i sprawiają problemy, nie będziecie prowadzić tak dobrze.’ Dwustopniowy fotelik pozwala małym dzieciom siedzieć wyżej, a większe dzieci otrzymują dodatkowe wsparcie wysokości. W obu przypadkach kąty pasów bezpieczeństwa są optymalizowane, co zwiększa bezpieczeństwo. Fotelik można zamontować na jednym z zewnętrznych tylnych siedzeń.
Luksusowa kabina godna premium sedana
Chociaż V70 został zaprojektowany jako praktyczny samochód rodzinny, jest także doskonałym luksusowym samochodem. Uosabia skandynawski luksus. Kabina jest prosta, elegancka i funkcjonalna, a jednocześnie płynnie łączy piękno z technologią. Jest to mniej skomplikowane i cieplejsze otoczenie niż te, które zazwyczaj występują w niemieckich rywalach. Wykorzystano wysokiej jakości materiały, w tym różne rodzaje skóry, dwa różne rodzaje drewna i szczotkowane aluminium. Oprócz różnych tapicerek skórzanych, nowy Volvo V70 jest również dostępny z T-Tec – nowym, sportowym wykończeniem, które jest atrakcyjne, trwałe i praktyczne. Nowy materiał jest standardem w modelu podstawowym SE.
Jednym z najładniejszych elementów designu wnętrza jest smukła, ultra-cienka konsola środkowa, która zawiera większość ważnych przełączników i kontrolek. Przyczynia się to do subtelnej prostoty wnętrza, unikając nadmiaru skomplikowanych przełączników.
Nowa kabina oparta na luksusowym S80
Kabina V70 oparta jest na luksusowym S80, więc – jak ujął to projektant Stefan Jansson – 'mieliśmy wiele do dyspozycji. To był fantastyczny punkt wyjścia, ponieważ S80 jest znane z jakości i luksusowego wnętrza.’ Deska rozdzielcza jest niemal identyczna jak w S80, a fotele przednie są również podobne.
Dynamika jazdy: Silniki
Po raz pierwszy Volvo V70 otrzymuje silnik sześciocylindrowy. W wersji turbodoładowanej topowego modelu T6, nowy brytyjski silnik sześciocylindrowy zapewnia prędkość maksymalną 152 mph i przyspieszenie od 0 do 60 mph w 6,7 sekundy.
Trzy silniki Diesla – 2.0-litra oraz dwa pięciocylindrowe 2.4 – będą dużymi hitami w Wielkiej Brytanii i w całej Europie. Te ultra-nowoczesne silniki Diesla z wtryskiem common rail łączą doskonałą ekonomię paliwa – 47,9 mpg w cyklu mieszanym dla 2.0, 42,2 mpg dla obu silników 2.4D i D5 – z doskonałymi osiągami.
Turbodoładowany T6
Zaprojektowany przez Volvo w Szwecji, ale produkowany w Bridgend w Walii, SI6 (krótki silnik in-line 6) jest zarówno potężny, jak i niesamowicie kompaktowy. W wersji 3.0-litrowej T6 turbodoładowanej, produkuje 285 KM i 400 Nm momentu obrotowego w niezwykle szerokim zakresie obrotów. Samochód może być prowadzony na niskich obrotach, oszczędnie, a T6 nadal dostarcza ogromnej mocy.
Turbina to nietypowe urządzenie typu twin-scroll, które umożliwia doskonałe osiągi przy niskich obrotach – dzięki czemu nie występuje tradycyjny 'lag’ silnika turbosprężarkowego – a także dostarcza ogromnej mocy, gdy wymagana jest maksymalna wydajność. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny od 1500 obr/min do 4800 obr/min, a po tym niewielki spadek momentu.
Mniejsze pojemności silnika w porównaniu do naturalnie ssącego SI6 – 3.0 litra w porównaniu do 3.2 – wynika z nieco mniejszego skoku i średnicy. Mniejsza pojemność jest w pełni rekompensowana przez innowacyjną i niezwykłą turbinę. Technologia twin-scroll pozwala turbinie działać w dwóch etapach. Dopływ powietrza jest podzielony na dwie grupy po trzy cylindry, co pozwala na szybszą reakcję i mniejsze rozmiary turbiny.
Średnie zużycie paliwa T6 wynosi 25,0 mpg – co jest godne podziwu dla samochodu o możliwościach przekraczających 150 mph.
W porównaniu z dotychczasowym modelem T5 V70, nowy T6 ma lepsze przyspieszenie i jest bardziej wyrafinowany. Prowadzenie i ogólna stabilność jazdy poprawiły się, podobnie jak komfort jazdy przy dużych prędkościach.
Naturalnie ssany silnik SI6
Istnieje również naturalnie ssana wersja silnika SI6 o mocy 238 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Ten bardziej relaksowany silnik 3.2 jest doskonały do długich, relaksujących jazd autostradą i z pewnością zyska popularność w Ameryce Północnej. Osiągi są silne: prędkość maksymalna 146 mph i przyspieszenie od 0 do 60 w 7,8 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 26,9 mpg.
Podobnie jak w przypadku T6, silnik ma podwójne wałki rozrządu i 24 zawory (cztery na cylinder), co zapewnia optymalne oddychanie silnika. W silniku 3.2 oddychanie jest dodatkowo poprawiane przez opatentowany system przełączania profilu wałka rozrządu (CPS), który ma dwa zupełnie różne profile wałka ssącego zamachane na tym samym wałku. System zarządzania silnikiem decyduje, który profil zastosować, w zależności od warunków pracy silnika i wymagań kierowcy dotyczących momentu obrotowego. Jeden profil jest idealny dla jazdy przy niskich prędkościach i niskim obciążeniu oraz zapewnia dobry moment obrotowy i doskonałą ekonomię. Drugi, który ma dłuższy skok zaworów, jest idealny do sportowej jazdy przy wyższych prędkościach. Innowacyjny, dwuczęściowy mechanizm hydrauliczny zmienia profil wałków.
Silnik 3.2 ma również system zmiennego czasu wałka rozrządu (VCT), który stale zmienia nakładanie zaworów, aby uzyskać optymalną moc, wydajność i emisje. Połączenie CPS i VCT zapewnia nowemu silnikowi prosto-sześciocylindrowemu niesamowicie szerokie pasmo mocy i momentu obrotowego, a także poprawia osiągi, gospodarkę paliwową i łatwość prowadzenia pojazdu.
Dodatkowo, system zmiennego dolotu (VIS) – który zmienia zarówno długość dolotu, jak i, co bardziej niezwykłe, objętość kolektora, za pomocą dwóch zaworów przepustnicy – zwiększa moment obrotowy przy niskich obrotach i moc przy wysokich obrotach, jeszcze bardziej poprawiając możliwości oddychania tego niesamowitego silnika. Na przykład w wersji naturalnie ssącej, 80 procent maksymalnego momentu obrotowego pojazdu jest dostępne przez cały zakres obrotów.
'Wiedzieliśmy, że potrzebujemy silnika sześciocylindrowego w nowym Volvo V70,’ mówi dyrektor projektu Tomas Ahlborg. 'Premium samochód na rynkach amerykańskim i europejskim musi mieć atrakcyjność sześciu cylindrów, bez względu na to, jak dobry byłby silnik pięciocylindrowy w dotychczasowym V70.’
Jednak Volvo nie poszło utartym szlakiem i nie zamontowało silnika V6 – preferowanego przez konkurencyjne marki, ponieważ są zwykle tańsze w opracowaniu i łatwiejsze w montażu. Silnik sześciocylindrowy, jak używany w T6 i 3.2, jest z natury najgładszym i najbardziej wyrafinowanym ze wszystkich konfiguracji silników.
Największym problemem z silnikami sześciocylindrowymi jest to, że są długie i dlatego trudne do zamontowania poprzecznie. 'Silniki montowane poprzecznie są bezpieczniejsze – dlatego je stosujemy,’ mówi Ahlborg. 'Zmniejszają ryzyko penetracji silnika w przestrzeń pasażerską i mogą być projektowane z większą ilością miejsca na zgięcie z przodu i z tyłu, co pozwala systemom bezpieczeństwa działać skuteczniej.’
Większość silników sześciocylindrowych nie zmieści się w komorze silnika pojazdu w poprzek; są za długie. Inżynierowie Volvo pokonali ten problem, sprawiając, że nowy silnik SI6 jest niezwykle kompaktowy i znacznie krótszy niż norma dla silników prosto-sześciocylindrowych.
Kluczowym rozwiązaniem był nowy i innowacyjny system napędu nazywany READ – Napęd Ancillary na Tylnym Końcu. Wszystkie urządzenia pomocnicze, takie jak pompa wspomagania kierownicy i sprężarka klimatyzacji, są napędzane zębatkami na tylnym końcu wału korbowego w przestrzeni powyżej skrzyni biegów. Alternator jest napędzany bezpośrednio i umieszczony na bloku silnika. Tłumik koła zamachowego, który kompensuje drgania stosunkowo długiego wału korbowego silnika sześciocylindrowego, znajduje się wewnątrz bloku silnika.
W efekcie powstaje niezwykle krótki silnik, o długości zaledwie 625 mm – tylko 3 mm dłuższy niż pięciocylindrowy silnik Volvo. To znacznie zwiększa przestrzeń w komorze silnika, dzięki czemu silnik sześciocylindrowy może być zamontowany poprzecznie, a doskonała struktura osłony może być skonfigurowana wokół niego.
Silnik SI6 ma aluminiowy blok i głowicę, a obie są strukturalnie zoptymalizowane, aby zrównoważyć niską wagę i sztywność. Nawet pokrywa wałka rozrządu jest strukturalna, co pozwala na włączenie wkładek mocujących wałka rozrządu w celu dalszego zmniejszenia masy.
Pojedyncze pięciocylindrowe silniki benzynowe i diesla
Oferowane są trzy silniki pięciocylindrowe: 200 KM silnik turbodoładowany w modelu 2.5T oraz dwa turbodiesle, D5 (185 KM) i 2.4D (163 KM). Podobnie jak w przypadku sześciocylindrowego silnika SI6, jednostki pięciocylindrowe są montowane poprzecznie, co zwiększa bezpieczeństwo.