W ciągu ostatnich kilku lat wielu producentów samochodów opracowało średniej wielkości crossover, który ma oferować dużą wszechstronność.
Model XC60 to nie tylko luksusowy mały SUV, ale także pojazd charakteryzujący się użytecznością i bezpieczeństwem.
Nie jest to zaskoczeniem dla samochodów Volvo, ponieważ XC60 zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych. A zanim mówimy o kolizji, Volvo zadbało o to, aby ich model był wyposażony w najnowsze technologie bezpieczeństwa, mające na celu zapobieganie wypadkom.
Ten mały SUV pomieścił pięć osób i był dostępny w trzech wersjach wyposażenia: 3.2, T6 i T6 R-Design. Każda wersja wyposażenia była dostępna w standardowych, Premier Plus i Platinum sub-wersjach, podczas gdy dla wersji 3.2, Volvo oferowało sub-wersję Premier.
Rozważając cechy zawarte w wersji 3.2, standardowy XC60 był dobrze wyposażony w 18-calowe koła, automatyczne reflektory, relingi dachowe, automatyczne wycieraczki, tempomat, podgrzewane lusterka, tapicerkę z tkaniny, łączność Bluetooth, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów oraz wiele innych.
Wyższe wersje wyposażenia, 3.2 i T6, oferowały bezkluczykowy dostęp, panoramiczny dach, skórzaną tapicerkę oraz mocniejszy silnik w przypadku T6.
Najwyższa wersja, R-Design, była jeszcze mocniejsza, miała zmodyfikowane zawieszenie, większe 20-calowe alufelgi, sportową kierownicę i sportowe fotele.
Dostępne sub-wersje oferowały aktywne reflektory ksenonowe, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz elektrycznie otwieraną klapę bagażnika, a także kamerę cofania, system nawigacji, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz ulepszony system audio z 12 głośnikami, które miały na celu zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa.
Volvo XC60
Na zewnątrz, najlepiej sprzedający się model Volvo, XC60, zyskuje bardziej miejski charakter. Przebudowany przód ma nowy kształt maski, który podkreśla szeroką, pewną sylwetkę.
„Usunęliśmy wszelkie czarne wykończenia, więc samochód ma teraz jednolity kolor nadwozia. Nowe reflektory wyglądają bardzo skoncentrowanie i zdecydowanie, a poziome linie w kratce z chromowanymi listwami podkreślają szerokość pojazdu,” mówi Fedde Talsma.
Volvo XC60 korzysta również z ulepszeń wnętrza. Nowości obejmują nowe drewniane wstawki, nową podsufitkę, tekstylne słupki B oraz metalowe ramki wokół otworów wentylacyjnych i elementów sterujących światłami.
Udoskonalone Volvo XC60 ma dominującą pozycję za kierownicą wspieraną przez dużą wysokość prześwitu i wyróżniające się podwozie. XC60 jest zaprojektowane tak, aby czuć się zwrotnym i zwinny jak standardowy samochód drogowy.
Kontrola trakcji na zakrętach jest teraz standardem. Ten system vectoringu momentu obrotowego pomaga kierowcy unikać nadsterowności, stosując odpowiednią siłę hamowania na wewnętrznych kołach, jednocześnie napędzając zewnętrzne koła podczas przyspieszania z zakrętu.
Z napędem na wszystkie koła, Volvo XC60 staje się niezwykle wydajnym pojazdem w każdych warunkach drogowych i pogodowych. Opcjonalna funkcja kontroli zjazdu z wzniesień zwiększa tę zdolność poprzez automatyczne kontrolowanie prędkości pojazdu podczas jazdy w dół stromych zboczy.
Sensus Connected Touch – łączność na nowym poziomie
Sensus to nazwa, którą Volvo stosuje dla wszystkich funkcji HMI (Interfejs Człowiek-Maszyna), a całkowicie nowy Sensus Connected Touch to najnowszy dodatek.
Umożliwia łączność z Internetem w samochodzie i przekształca 7-calowy wyświetlacz w zaawansowany dotykowy ekran oparty na podczerwieni, który można obsługiwać nawet w rękawicach – to światowa nowość w samochodach, bardzo przydatna zimą!
Połączenie realizowane jest za pomocą adaptera 3G/4G zamontowanego w samochodzie lub przez telefon komórkowy kierowcy.
Użytkownik ma dostęp do pełnego przeglądania internetu (z wyjątkiem jazdy), streamingu muzyki, radia internetowego (TuneIn i Orange Live Radio) z tysiącami stacji z całego świata, map online (Google) oraz wyszukiwania, wbudowanej nawigacji 3D z informacjami o ruchu drogowym i ostrzeżeniami o niebezpiecznych strefach, lokalizatora parkingów, informacji o pogodzie, licznych aplikacji internetowych oraz możliwość korzystania z App Store w celu dodawania nowych funkcji i aktualizacji, jak również lokalizatora serwisu Volvo.
Możliwe jest również udostępnienie sieci WiFi wszystkim pasażerom w samochodzie.
„Możesz znaleźć utwór, który chcesz, po prostu mówiąc jego nazwę. System sterowania głosowego działa z wszystkimi źródłami muzycznymi podłączonymi do Sensus Connected Touch,” wyjaśnia Patrik Widerstrand. „TripInfo to kolejna świetna funkcja, która odczytuje informacje z Wikipedii na temat interesujących punktów wzdłuż trasy za pośrednictwem systemu audio.”
Adaptacyjny wyświetlacz cyfrowy
Adaptacyjny wyświetlacz cyfrowy, który zadebiutował w nowym modelu V40, jest teraz dostępny w nowych modelach S60, V60 i XC60. Ten aktywny wyświetlacz TFT (Thin Film Transistor) przekształca interakcję między samochodem a kierowcą w nowy wymiar, zawsze wyświetlając najważniejsze informacje w danej sytuacji.
Kierowca może wybierać spośród trzech motywów graficznych:
- Motyw Elegance to podstawowy tryb z tradycyjną i spokojną aurą.
- Motyw Eco wyróżnia się zielonym podświetleniem, stworzonym w celu uzyskania ekologicznego wyglądu. Po lewej stronie wyświetlany jest wskaźnik eco. Pokazywane są aktualne i skumulowane dane na temat zużycia paliwa – a kierowca jest nagradzany zieloną lampką E, gdy jazda ekologiczna jest optymalna.
- Motyw Performance ma czerwone podświetlenie, tworząc sportową atmosferę. Na środku wyświetlany jest wskaźnik obrotomierza, zastępujący prędkościomierz wyświetlany w wersjach Elegance i Eco. Prędkość pojazdu jest wyświetlana cyfrowo na środku wyświetlacza. Prawa część wyświetlacza zawiera wskaźnik mocy – miernik informujący kierowcę, ile mocy jest dostępne i ile mocy jest wykorzystywane w danym momencie.
- Model V60 Plug-in Hybrid oferuje również dodatkowy motyw Hybrid z niebieskim podświetleniem. Zawiera informacje o hybrydzie i akumulatorze wspierające efektywne wykorzystanie genialnego napędu.
Niższe zużycie paliwa
Grupa Volvo Car kontynuuje przesuwanie granic efektywności paliwowej i działań na rzecz redukcji CO2 w całej gamie modeli i silników.
Zużycie paliwa w 115-konnym, czterocylindrowym silniku diesla D2 w nowym Volvo S60 z manualną skrzynią biegów poprawiono do klasy prowadzącej 4.0 l/100 km (wstępne dane), co przekłada się na emisję CO2 wynoszącą tylko 106 g/km. Odpowiednie dane dla automatycznej skrzyni biegów to 4.1 l/100 km i 107 g/km (dane wstępne).
Jego wersja kombi, nowe Volvo V60 D2, również ma klasowe zużycie paliwa wynoszące 4.1 l/100 km (109 g/km) z manualną i 4.2 l/100 km (110 g/km) z automatyczną skrzynią biegów (dane wstępne).
Automatyczne wersje D3 (136 KM) i D4 (163 KM) nowego Volvo S60 i V60 mają teraz emisję CO2 wynoszącą 129 g/km (4.9 l/100 km).
Nowe Volvo XC60 również zostało poprawione, z wersjami D5 (215 KM) i D4 (163 KM) z manualną skrzynią i napędem na wszystkie koła, osiągającymi łączne zużycie paliwa wynoszące 5.3 l/100 km (139 g/km).
Udoskonalenia obejmują także silniki benzynowe, z modelem S60 z silnikiem GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) 1.6 T4 (180 KM) lub T3 (150 KM) oraz automatyczną skrzynią biegów, które oferują teraz zużycie paliwa na poziomie 6.8 l/100 km (159 g/km). Odpowiednia wartość dla V60 T4 i T3 wynosi 7.2 l/100 km (167 g/km).
Zmiany biegów ręczne
Trzypolska kierownica może teraz być wyposażona w zmiany biegów ręcznych dla samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Przemieniają automatyczną skrzynię w manualną z zaletą zmiany biegów przy obu rękach na kole. Zmiany biegów ręczne dają entuzjastycznemu kierowcy dodatkową przewagę, szczególnie przy pokonywaniu krętych dróg. A dla dodatkowego komfortu kierowców w Szwecji i innych zimnych krajach, kierownicę można również wyposażyć w ogrzewanie, co zwiększa komfort w chłodne zimowe dni.
Stały daleki zasięg z przełomową technologią
Nowa Aktywna Kontrola Świateł Długich sprawia, że podróże po ciemku są bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.
Technologia eliminuje potrzebę przełączania między światłami mijania a długimi. Zamiast tego, Aktywna Kontrola Świateł Długich umożliwia utrzymanie świateł w pełnym zasięgu przez cały czas.
Gdy nadjeżdża inne auto z przeciwka, system pomaga uniknąć oślepienia nadjeżdżającego kierowcy, przyciemniając tylko tyle promienia, ile to konieczne. Dokonuje tego za pomocą sprytnego mechanizmu modułu projektora zintegrowanego w reflektorach.
Ta sama korzyść dotyczy kierowców w poprzedzających autach.
Światła zakrętowe dla lepszej widoczności
Inną innowacyjną opcją na nocne jazdy jest funkcja świateł zakrętowych przy niskich prędkościach. Jako rozszerzenie obecnego systemu Aktywnego Światła Biegowego, oświetla obszar, w którym kierowca skręca, dla bezpieczniejszego manewrowania – na przykład, gdy wjeżdża w małą uliczkę lub przejeżdża przez wąski wjazd w nocy.
Ogrzewana szyba
Samochody wyposażone w czujnik deszczu mogą teraz korzystać z elektrycznie ogrzewanej szyby dla szybkiego odszraniania w chłodne zimowe dni.
Modele S60, V60 i XC60 są również dostępne z zewnętrznymi lusterkami bocznymi automatycznie przyciemniającymi. Używając szkła chromatycznego, lusterka automatycznie przyciemniają się, aby uniknąć odblasków od innych pojazdów, w ten sam sposób, co wewnętrzne lusterko wsteczne.
Systemy IntelliSafe wspierające kierowcę
IntelliSafe to ogólna nazwa Volvo dla wszystkich aktywnych systemów bezpieczeństwa, a technologia City Safety, będąca pierwsza na świecie, odgrywa ważną rolę. Jest standardowo montowana w samochodach, a ten zaawansowany system bezpieczeństwa działa przy prędkościach do 50 km/h. Wszystkie modele mogą być również wyposażone w system wykrywania pieszych z pełnym hamowaniem automatycznym, który monitoruje osoby wchodzące na drogę przed samochodem.
Modele S60, V60 i XC60 można także wyposażyć w ulepszony system informacji o martwym polu (BLIS), który jest teraz oparty na radarze. Technologia może również monitorować i ostrzegać kierowcę o szybko nadjeżdżających pojazdach z odległości do 70 m za samochodem, jednocześnie informując kierowcę o pojazdach w martwych polach po obu stronach samochodu.
Ostrzeżenie przed ruchem poprzecznym wykorzystuje czujniki radarowe z tyłu samochodu, aby ostrzegać kierowcę o nadjeżdżającym ruchu z boku podczas wycofywania się z miejsca parkingowego. Jest to szczególnie pomocne w wąskich i zatłoczonych miejscach, gdzie widok boczny może być ograniczony.
Informacje o znakach drogowych wspierają kierowcę, wyświetlając znaki drogowe na desce rozdzielczej.