Volvo zaprezentowało trzecią generację modelu XC70, który zaczął jako eksperyment, a stał się najbardziej oczekiwanym modelem szwedzkiego producenta samochodów.
Volvo było jeszcze w rękach Forda, gdy wprowadziło trzecią generację modelu V70, podążając za zasadami dużego producenta samochodów w zakresie nowej linii pojazdów. Model został zbudowany na platformie P3, z której korzystały również inne marki należące do amerykańskiego koncernu. Dzięki temu możliwe było zastosowanie napędu na wszystkie koła oraz szerokiej gamy rozstawów osi.
Stefan Jansson, główny projektant Volvo, zaprojektował XC70 z myślą o wizerunku samochodu rajdowego. Samochody rajdowe opierały się na standardowych pojazdach, jednak miały zmodyfikowane elementy, które czyniły je bardziej wytrzymałymi i lepiej przystosowanymi do jazdy po gruntowych drogach. Zainstalował szerszą osłonę podwozia z przodu i z tyłu pojazdu. Czarne zderzaki ozdobione były chromowanymi detalami wokół świateł przeciwmgielnych z przodu oraz odblasków z tyłu. Z boku, model XC70 z 2007 roku miał czarne wykończenia na błotnikach i progach, aby ukryć większą przestrzeń między nadkolami a kołami, wynikającą z wyższej prześwitu niż w standardowym kombi V70.
Wnętrze XC70 było podobne do standardowego modelu. Charakteryzowało się minimalistycznym designem z przejrzystym, uporządkowanym kokpitem. Centralna konsola była typowa dla szwedzkiej marki, z panelem sterowania klimatyzacją i odtwarzaczem CD nad nim. Z tyłu, XC70 miało rozkładaną kanapę w układzie 40/20/40. Siedzenie pasażera z przodu również było składane, tworząc powiększoną przestrzeń ładunkową od tylnej klapy do deski rozdzielczej.
Pomimo przynależności do Forda, Volvo zamontowało w swoich pojazdach silniki pięcio- lub sześciocylindrowe, wszystkie turbodoładowane.
Odważnie zaprojektowane i inteligentnie skonfigurowane kombi Volvo XC70 AWD (napęd na wszystkie koła) oferuje znacząco poprawioną zdolność do poruszania się w różnych warunkach drogowych i pogodowych oraz angażujące doświadczenie jazdy, połączone z wiodącymi w klasie funkcjami bezpieczeństwa, wszechstronnością w przewozie ładunków i wyrafinowanym komfortem pasażerów.
Nowy, sportowy design z wyraźnie nachyloną szybą czołową i tylną, czarnymi słupkami bocznymi oraz lampami tylnymi inspirowanymi modelem C30, jest uzupełniony przez trwałe i praktyczne stylizacje terenowe.
Z zewnątrz Volvo XC70 jest wyższe od modelu V70 o 57 mm i dłuższe o 15 mm, a samochód charakteryzuje się odporną na zarysowania osłoną, która przebiega wzdłuż boków XC70 i wokół nadkoli. Inne cechy zewnętrzne obejmują masywniejsze przeprojektowane zderzaki oraz chromowane płyty ochronne z przodu i z tyłu, które chronią nos i tył pojazdu podczas bardziej wymagających prac w terenie.
Volvo XC70 zostało zaprojektowane jako idealny towarzysz motoryzacyjny dla osób prowadzących aktywny styl życia na świeżym powietrzu. Oferuje dużą wygodę i luksus dla pięciu dorosłych, a jednocześnie ma więcej niż wystarczająco dużo miejsca na przewóz przedmiotów takich jak rowery górskie, narty czy inny sprzęt sportowy.
Ta unikalna mieszanka zdolności sprawiła, że gama XC70 odnosiła sukcesy od momentu wprowadzenia jej na rynek w 1996 roku, pioniersko wprowadzając nowy typ samochodu.
Najnowsza wersja oferuje mocniejsze osiągi, lepsze prowadzenie, większą pojemność ładunkową i wszechstronność, więcej przestrzeni i komfortu w kabinie oraz lepsze zdolności w terenie. Jest to również pierwszy model Volvo XC70 dostępny z silnikiem sześciocylindrowym, co zwiększa osiągi i mechaniczne wyrafinowanie. Najbardziej eleganckie i ekskluzywne XC70 do tej pory, z poprawionym stylem, luksusem wnętrza i wyposażeniem.
Aby pokonywać błotniste leśne ścieżki, przekraczać rzeki lub pokonywać śliskie drogi w kierunku ośrodków narciarskich, całkowicie nowa Volvo XC70 ma elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła (AWD) w standardzie. Unikalna aktywna rama Four-C Volvo, która automatycznie dostosowuje amortyzatory w celu zapewnienia bardziej stabilnego i bezpiecznego zachowania, jest standardem w wersjach SE Sport, poprawiając prowadzenie i stabilność zarówno na drodze, jak i w terenie. Kontrola zjazdu (HDC) – która ogranicza prędkość podczas stromej, śliskiej zjazdu do 6 mph do przodu i 4 mph wstecz oraz znacznie poprawia kontrolę przy niskich prędkościach – dodatkowo wzmacnia wiarygodność w terenie.
'Całkowicie nowa XC70 jest naszym głównym pojazdem przygód terenowych,’ mówi prezydent i dyrektor generalny Volvo Cars, Stephen Odell. 'Bardziej niż XC90, jest to pojazd wybrany przez osoby, które naprawdę prowadzą aktywny i sportowy styl życia i regularnie jeżdżą w teren. Może to być w lesie przed wyładunkiem rowerów górskich, na zaśnieżonej drodze do stoku narciarskiego, lub ciągnąc łódź w dół stromej i mossowej rampy. Bez względu na wyzwanie, XC70 jest zaprojektowane do działania.’
Choć większość crossoverów – tak jak SUV-y – rzadko jest wykorzystywana w trudnych warunkach, właściciele Volvo XC70 w pełni wykorzystują możliwości swoich samochodów. 'XC70 została stworzona głównie po to, aby doprowadzić cię na koniec drogi. Ale pokazała również swoją zdolność do zabrania cię dalej, jeśli chcesz i masz odwagę,’ mówi Odell.
'Mieliśmy zwycięski koncept od samego początku z XC70 i nieustannie go doskonaliliśmy. Całkowicie nowy model zachowuje swoją twardą, zdolną osobowość, jednocześnie stając się bardziej komfortowy. Co więcej, nasz zespół projektowy nadał samochodowi bardziej elegancki, luksusowy wygląd.’
Najnowsza wersja ma mniej plastikowych osłon ochronnych, preferując panele w kolorze nadwozia. 'Podnieśliśmy premium odczucie,’ mówi dyrektor projektowy Steve Mattin. 'Masywne panele ochronne są używane tylko tam, gdzie jest to konieczne. Obejmują one zauważalne osłony narożne – nazywamy je „rękawicami bokserskimi” – które nadają samochodowi masywny i wytrzymały wygląd. Inne twarde elementy to dolne osłony boczne i przednie oraz tylne aluminiowe płyty ochronne pod samochodem. Cały pojazd wygląda jednak bardziej elegancko. Wizualnie podnieśliśmy bardziej wyrafinowaną stronę XC70, a jednocześnie mechanicznie poprawiliśmy jego zdolności do jazdy wszędzie,’ mówi Mattin.
Volvo XC70 jest dostępne z silnikiem D5 drugiej generacji, doładowanym, pięciocylindrowym, z wspólną szyną. Ten ultra-czysty silnik o mocy 185 PS i 400 Nm momentu obrotowego, po raz pierwszy zaprezentowany w modelu S80, ma standardowy filtr cząstek samoczyszczący. Ekonomia paliwowa wynosi 37,7 mpg w cyklu mieszanym, co odpowiada 199 g/km – to znakomity wynik jak na samochód o tak dużej pojemności ładunkowej i potencjale na drogi i w terenie.
Silnik diesla D5 jest dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną lub sześciobiegową automatyczną Geartronic, która także ma możliwość manualnego sterowania.
Innowacje w zakresie bezpieczeństwa obejmują nową konstrukcję fotelika dziecięcego z dwuetapowymi, regulowanymi na wysokość poduszkami, które zapewniają optymalną geometrię pasa bezpieczeństwa dla maksymalnego bezpieczeństwa i ochrony, ale również dobrą widoczność z okien – co czyni dzieci (i rodziców) szczęśliwszymi. 'Kiedy dzieci mniej narzekają, rodzice jeżdżą bezpieczniej,’ mówi Ahlborg. Małe dzieci korzystają z wyższej poduszki, co pozwala im widzieć przez okna. Większe dzieci, które nadal potrzebują podniesienia, teraz podróżują w niezrównanym bezpieczeństwie.
Podstawowe bezpieczeństwo jest także poprawione dzięki nowemu innowacyjnemu systemowi adaptacyjnego tempomatu z alarmem odległości i nowemu systemowi ostrzegania przed kolizją z automatycznym hamowaniem, który ostrzega kierowców, gdy zbliżają się niebezpiecznie blisko do samochodu z przodu, a następnie przygotowuje mocne hamulce tarczowe do maksymalnej siły hamowania.
Inne funkcje bezpieczeństwa obejmują liczne elektronicznie sterowane systemy hamulcowe, takie jak HBA (Hydraulic Brake Assist), RAB (Ready Alert Brakes), FBS (Fading Brake Support) i OHB (Optimised Hydraulic Brakes). Wszystkie te systemy zapewniają, że całkowicie nowa Volvo XC70 zatrzymuje się na najkrótszej możliwej odległości. DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) zapobiega poślizgom i ślizgom (szczególnie przydatne na śliskich nawierzchniach). Ulepszona ochrona SIPS z boku wykorzystuje teraz doskonałe poduszki powietrzne w podwójnej komorze (dolne komory napełniają się znacznie większym ciśnieniem niż górne, ponieważ biodra są twardsze niż tors) i większe poduszki powietrzne z zasłoną boczną. 'Jesteśmy przekonani, że to zdecydowanie najbezpieczniejszy samochód w klasie premium kombi, obok całkowicie nowego Volvo V70,’ mówi Ahlborg.
Volvo XC70 jest bardziej przestronny i komfortowy niż jego poprzednik. Poziom ładowności z tyłu wzrósł o 55 litrów, a dostęp do przestrzeni ładunkowej poprawiono dzięki nowemu większemu projektowi tylnej klapy, który obejmuje lampy tylne.
Komfort, kamień węgielny poprzedniego XC70, został poprawiony częściowo dzięki nowym siedzeniom opartym na modelu luksusowym S80. Volvo słynie z doskonałych siedzeń, które pozwalają na godziny komfortowej jazdy. Nowe siedzenia są dodatkowo ulepszane poprzez możliwość wewnętrznej wentylacji, w której wentylatory i perforowana skóra zwiększają komfort siedzenia w upalne dni. Na bardziej typowe szwedzkie warunki pogodowe Volvo XC70 jest również dostępne z podgrzewanymi przednimi i tylnymi siedzeniami.
Volvo XC70 dostępne jest w trzech luksusowych wersjach wyposażeniowych – SE, SE Sport i SE Lux.
KONCEPCJA PROJEKTU
Volvo XC70 jest najbardziej sportowym ze wszystkich modeli XC i najbardziej zdolnym w terenie, więc musi wyglądać odpowiednio. Jego design jest twardy, wytrzymały i sportowy. 'Ale staraliśmy się również uczynić design całkowicie nowego XC70 bardziej eleganckim i premium,’ mówi dyrektor projektowy Volvo Cars Steve Mattin. 'Dlatego jest bardziej odpowiedni niż kiedykolwiek na luksusowy wieczór w mieście.
'To samochód o dwóch osobowościach – sportowy i przygodowy z jednej strony, wyrafinowany i premium z drugiej. Naszym celem projektowym było pokazanie tych dwóch atrakcyjnych stron jego osobowości.’
Model Volvo XC70 reprezentuje również skandynawski design w najlepszym wydaniu. Każdy mały detal został zaprojektowany z 100% uwagą na czyste linie i inteligentną funkcjonalność.
Tło projektu
Volvo wynalazło premium kombi, gdy w 1953 roku wprowadzono model PV445 – konwencjonalną limuzynę, która mogła również pełnić funkcję pojemnego vana.
Volvo także pioniersko wprowadziło koncepcję crossovera w momencie wprowadzenia pierwszego modelu V70 Cross Country w 1996 roku. Oto samochód, który miał cały komfort i zdolności przewozowe kombi Volvo połączone z rzeczywistą wiarygodnością terenową. Cross Country – który stał się znany jako XC – to nie tylko wzmocniony wagon; miał więcej prawdziwych zdolności off-road niż wiele SUV-ów. Druga generacja Volvo XC70, wprowadzona w 1999 roku, dopracowała ten koncept. Obecnie Volvo XC70 zajmuje unikalne miejsce na rynku. Żadne inne kombi nie oferuje takiej mieszanki funkcji premium, komfortu i umiejętności terenowych. Jest to obecnie najbardziej terenowy pojazd Volvo, mimo pojawienia się XC90. Chociaż Volvo XC90 ma wyraźne zdolności do jazdy po błocie i kamieniach, jest używane prawie wyłącznie na drodze. W przeciwieństwie do tego, kierowcy Volvo XC70 rzeczywiście spędzają znacznie więcej czasu w terenie, często realizując sportowe hobby, takie jak narciarstwo, jazda na rowerze górskim, surfowanie, wędkowanie czy żeglowanie.
'To nie jest SUV’
Volvo XC70 wygląda twardo. Ale nie wygląda jak SUV. 'To, że nie jest SUV-em – a jednocześnie oferuje umiejętności SUV-a – czyni go bardzo atrakcyjnym dla wielu osób,’ mówi Tomas Ahlborg, dyrektor projektu. 'Wielu ludzi po prostu nie chce ciężaru ani stygmatyzacji SUV-a. Chcą konwencjonalnego samochodu. Ale takiego, który może robić rzeczy niekonwencjonalne.
'Volvo XC70 postrzegane jest jako bardziej przyjazne dla środowiska, bardziej zabawne w prowadzeniu. Wiele naszych klientów XC70 twierdzi, że nigdy nie kupiłoby SUV-a. Ale chcą wszystkich cech SUV-a – takich jak zdolność do jazdy wszędzie i wszechstronność – które umożliwiają im realizację ich hobby i zainteresowań.’
'Jak samochód rajdowy’
'Kiedy zaczęliśmy pracować, stworzyliśmy wizję tego samochodu,’ mówi Stefan Jansson, odpowiedzialny za projekt zewnętrzny. 'Wyobraź sobie normalny samochód poruszający się po drodze. Za sobą, w lusterku wstecznym, widzisz smugę kurzu. Obok ciebie, z boku drogi, wyprzedza cię XC70. To był obraz, który stworzyliśmy.’
Jansson powiedział, że inspirował się samochodami rajdowymi. 'Samochody rajdowe są jak normalne samochody, ale twardsze i sportowe. To streszcza również XC70. To samochód, który ma jeździć po wszystkich rodzajach dróg i szlaków, ale potrafi poruszać się z normalną prędkością. To mniejszy, niższy, szybszy SUV, ale z przynajmniej taką samą praktycznością i wszechstronnością.’
Elegancki, ale wytrzymały design
Volvo XC70 ma mniej twardych plastikowych osłon ochronnych niż jego poprzednik. Z przodu charakterystyczny twardy plastikowy nos został porzucony i zastąpiony nowym, unikalnym, miękkim nosem, przeważnie w kolorze nadwozia. Reflektory i grill urosły i teraz mają taki sam trapezoidalny kształt, który po raz pierwszy pojawił się w koncepcie XC60 w Detroit na początku 2007 roku.
'Ciemnobrązowe panele plastikowe na dole są mniej widoczne niż w poprzednim modelu,’ mówi dyrektor projektowy Steve Mattin. 'Ale tak jak w ekskluzywnej odzieży outdoorowej, ochrona umieszczona jest dokładnie tam, gdzie potrzeba, aby wytrzymać trudne warunki.’
Aby zachować twardą postawę, plastikowe osłony w narożnikach zostały podkreślone wokół przednich lamp przeciwmgielnych, które są teraz bardziej wyraźne. 'Te osłony narożne – nazwane rękawicami bokserskimi – są charakterystyczne i praktyczne,’ mówi Stefan Jansson. 'Ochrona znajduje się dokładnie tam, gdzie jej potrzebujesz – na przednich narożnikach.’
Z tyłu narożniki również są pokryte wytrzymałym plastikiem, chroniącym przed kamieniami i drzewami. Nadkola również zostały wykończone wytrzymałym plastikiem.
Kształt przednich wlotów powietrza inspirowany jest przednim profilem silnika odrzutowego. Te linie powtarzają się wokół czerwonych reflektorów z tyłu, które wyglądają jak wyciągi w silniku odrzutowym.
Chromowana płyta ochronna z przodu została poszerzona i zintegrowana, nadając jej kształt przypominający spojler. 'Wygląda jak osłona miski rajdowej i spełnia dokładnie tę samą rolę – chroni silnik i spód przedniej części samochodu,’ mówi Jansson. Chromowana osłona również chroni tył.
Duże, charakterystyczne ciemne plastikowe panele w wychodzącym XC70 zostały w większości zastąpione malowanymi powierzchniami. W połączeniu z całkowicie nowym, „nisko pochylonym” stylem, najnowsze XC70 ma bardziej elegancki i luksusowy wygląd.
'Efekt jest bardziej premium wyglądającym pojazdem, ale z taką samą praktyczną ochroną karoserii jak w poprzednim XC70,’ mówi projektant Jansson.
Sportowa konstrukcja
'Ciężko pracowaliśmy, aby uzyskać idealną postawę samochodu. To sportowe kombi – przyjemne w prowadzeniu i skierowane do sportowych klientów – więc chcieliśmy nadać samochodowi więcej sportowego kształtu, takie poczucie ruchu nawet wtedy, gdy jest w ruchu. Nieco podnieśliśmy tył pojazdu. Ta wznosząca się linia nadwozia nadaje dynamikę.
Bardziej pochylona szyba czołowa dodaje sportowego charakteru, podobnie jak czarne słupki dachu i bardziej stromo pochylona górna klapa tylna. Poprzednie Volvo XC70 miało płaską klapę, ale całkowicie nowy model ma charakterystyczne wygięcie. 'Wygląda bardziej sportowo, ale nie kompromituje pojemności ładunkowej ani dostępu do ładunku,’ mówi Stefan Jansson. Przestrzeń ładunkowa jest w rzeczywistości większa, o 55 litrów, a dostęp do bagażnika jest lepszy niż w poprzednim XC70. Jest to częściowo spowodowane tym, że pionowe światła tylne przeniosły się z tylnych słupków do klapy, co sprawia, że otwarcie jest większe niż kiedykolwiek. Szklana klapa tylna jest również głębsza po bokach, co poprawia widoczność wstecz. Elektrycznie otwierana klapa tylna – zarówno do podnoszenia, jak i zamykania – jest standardem w modelu SE Lux i opcją w innych modelach. Wydłużone belki dachowe XC są standardem, co dodatkowo zwiększa potencjalną pojemność ładunkową.
Z tyłu, nazwa Volvo na klapie tylnej ma bardziej wyraźne litery, z szerszym odstępem niż wcześniej – nowa cecha, która po raz pierwszy pojawiła się w koncepcie XC60 w Detroit w styczniu 2007 roku.
Wszystkie światła tylne powyżej linii biodrowej – w tym wysokotemperaturowe światło stopu – to światła LED, które są jaśniejsze i reagują szybciej niż tradycyjne światła tylne. Jeśli ładunek jest tak duży, że kierowca zmuszony jest do jazdy z nieco otwartą klapą, dolne lampy na bokach nadwozia stają się dodatkowymi światłami stopu.
Z zewnątrz Volvo XC70 jest wyższe od V70 (o 57 mm), dłuższe (o 15 mm) i ma inny grill, specjalne lampy przeciwmgielne oraz kompleksowe osłony ochronne. Panele karoserii zewnętrznych są jednak takie same, z wyjątkiem przednich błotników, a szyby są także wspólne.
Chociaż Volvo XC70 jest bardziej praktyczne i stylowe niż kiedykolwiek, wciąż pozostaje ekstremalnym pojazdem – takim, który wygląda wizualnie atrakcyjnie i ma klarowną funkcję i rolę. 'Najgorsze byłoby, gdyby nikt nie miał żadnych emocji na jego temat,’ mówi lider projektu technicznego Karl-Johan Ekman.
PROJEKT WNĘTRZA
Całkowicie nowa Volvo XC70 została zaprojektowana jako idealny towarzysz motoryzacyjny dla outdoorowego stylu życia. Oferuje ogromny komfort i luksus dla pięciu dorosłych, a jednocześnie ma więcej niż wystarczająco dużo miejsca do przewozu przedmiotów, takich jak rowery górskie, narty i inny sprzęt sportowy.
Pomimo ogromnej przestrzeni ładunkowej z tyłu i wszechstronności kabiny, Volvo XC70 jest także niezwykle komfortowym luksusowym samochodem, zdolnym do przewożenia pięciu osób przez kontynenty w wielkim stylu.
'XC70 ma podwójną osobowość,’ mówi Jonathan Disley, który zaprojektował wnętrze. 'W dni powszednie jest wyrafinowanym i eleganckim samochodem dla aktywnego życia miejskiego. Na weekend zmienia się w twardego partnera do wszelkiego rodzaju ekscytujących przygód.’
Ulepszona pojemność ładunkowa i jeszcze większa funkcjonalność
Poprzedni model Volvo XC70 był znany ze swojej legendarnej przestronności i wszechstronności. Jednak całkowicie nowy XC70 jest jeszcze lepszy. Przestrzeń ładunkowa z tyłu wzrosła o 55 litrów do ogromnych 575 litrów. Dostęp z tyłu poprawiono dzięki większemu otwarciu, częściowo dzięki umiejscowieniu tylnych świateł na klapie, a nie na tylnych słupkach. Całkowita długość ładunku, z tylnymi siedzeniami złożonymi, wynosi 1878 mm (wzrost o 30 mm).
Ingenious nowy rozdzielający tylny fotel 40:20:40 oferuje niezrównaną wszechstronność. W przeciwieństwie do konwencjonalnych tylnych siedzeń 60:40 lub 50:50, nowa konfiguracja oznacza, że długie przedmioty, takie jak narty, mogą być pomieszczone, gdy dwie dorosłe osoby swobodnie siedzą z tyłu. Kiedy wszystkie trzy siedzenia są złożone, przestrzeń ładunkowa jest całkowicie płaska. Oparcie przedniego siedzenia pasażera również może być złożone, co dodatkowo zwiększa pojemność ładunkową.
'Nowe i innowacyjne rozdzielające siedzenie tylne 40:20:40 jest jedną z najciekawszych cech całkowicie nowego XC70,’ mówi Tomas Ahlborg, dyrektor projektu. 'Przy normalnych składanych tylnych siedzeniach, długi ładunek, taki jak para nart, redukuje twoje auto do trzech miejsc. Z XC70 wciąż masz dwa dobre pełnowymiarowe siedzenia z tyłu.’
Tylne siedzenia teraz łatwo się składają. W jednym ruchu składają się płasko na dnie bez potrzeby demontowania zagłówków lub osobnego składania siedzisk.
Sam bagażnik jest również niezwykle wszechstronny. Znajduje się w nim duży, 46-litrowy, zamykany schowek pod podłogą na cenne przedmioty. Aluminium szyny są zamocowane do podłogi, a ich regulowane punkty mocowania ułatwiają zabezpieczenie przedmiotów. Punkty mocowania można schować w szynach, gdy nie są używane. Boczne panele bagażnika mają również wbudowane oczka mocujące, co dodatkowo ułatwia mocowanie towarów. Dodatkowo boczne panele można wyposażyć w wielofunkcyjne szyny do mocowania haków, siatek do mocowania ładunku i dzielników przestrzeni ładunkowej, by wymienić tylko kilka z wielu akcesoriów do załadunku Volvo. W praktyce, Volvo XC70 oferuje system zabezpieczania ładunku 3D. Dostępna jest również przesuwna podłoga.
Kabina ma większą długość, szerokość w ramionach i przestrzeń na nogi
Dłuższa kabina oznacza więcej miejsca dla wszystkich pasażerów. 'Jednym z celów było zapewnienie, że wszyscy pięciu pasażerów podróżuje w pierwszej klasie, a nie tylko dwie osoby z przodu,’ mówi Tomas Ahlborg.
Przestrzeń na nogi z tyłu wzrosła o 48 mm, przestrzeń na kolana z tyłu o 21 mm, a przestrzeń na ramionach z przodu o 30 mm. Dłuższa kabina oznacza również, że odległość między przednimi a tylnymi pasażerami została wydłużona o 21 mm.
Volvo ma doskonałą reputację w zakresie komfortu siedzeń. Siedzenia w Volvo XC70 są nowe i jeszcze lepsze niż w modelu poprzednim, a przednie siedzenia elektryczne mogą być obite perforowaną i wentylowaną skórą. Wentylacja przednich siedzeń jest dostarczana przez system klimatyzacji samochodu: powietrze przepływa przez obicie i poduszkę siedzenia, redukując jakiekolwiek przyleganie spowodowane ciepłą pogodą. System jest również wyposażony w podgrzewane przednie siedzenia na chłodne dni, a teraz są dostępne także podgrzewane tylne siedzenia.
Volvo XC70 oferuje niezwykle wszechstronną kabinę, którą można przekształcić w pięcio-, cztero-, trzy-, dwu- lub nawet jednoosobową, ponieważ siedzenia się składają, a przestrzeń ładunkowa rośnie. Standardowe bagażniki dachowe dodatkowo zwiększają pojemność ładunkową.
Zintegrowane dwuetapowe poduszki dla dzieci
Inną ważną innowacją siedzeń są nowe zintegrowane, dwuetapowe poduszki dla dzieci.
'Nowoczesne samochody mają tendencję do wyższych linii pasa [gdzie dolna część okien spotyka się z karoserią], więc młodsze dzieci często nie mogą już widzieć przez okno z tyłu,’ mówi Karl-Johan Ekman, lider projektu technicznego. 'To duży problem, ponieważ jeśli się nudzą i sprawiają kłopoty, to nie będziesz prowadził tak dobrze.’ Dwuetapowa poduszka pozwala małym dzieciom siedzieć wyżej, a większe dzieci nadal otrzymują podwyższenie wysokości. W obu przypadkach kąt pasa bezpieczeństwa jest optymalizowany, co poprawia bezpieczeństwo. Poduszka może być zamontowana na dowolnym z zewnętrznych tylnych siedzeń.
Luksusowa kabina, która pasuje do premium salonu
Chociaż Volvo XC70 został zaprojektowany jako przygodowy pojazd do jazdy wszędzie, jest także doskonałym samochodem luksusowym na długie dystanse. Uosabia skandynawski luksus. Kabina jest prosta, elegancka i funkcjonalna, łącząc piękno i technologię w sposób płynny. 'To młodsza kabina niż w V70,’ mówi dyrektor projektu Steve Mattin. 'Specjalne przeszycia odzieżowe i wykończenie siedzeń, a także nowe kolory, nadają kabinie sportowy i outdoorowy charakter. Jest również mniej skomplikowane i cieplejsze środowisko niż to, które zazwyczaj występuje w niemieckich samochodach premium, co odpowiada jego szwedzkiemu dziedzictwu projektowemu.’
Wysokiej jakości materiały są szeroko stosowane, w tym różne rodzaje skóry, dwa różne rodzaje drewna i dwa różne style aluminium, jeden unikalny dla Volvo XC70. Skórzane obicie jest standardem we wszystkich modelach, z wentylowaną skórą na SE Sport, co jest typowe dla hojnym poziomie wyposażenia.
Jednym z najciekawszych elementów designu wnętrza jest elegancka, ultra-szczupła konsola centralna, która zawiera większość ważnych przełączników i kontrolek. Przyczynia się to do dyskretnej prostoty wnętrza, unikając ogromnej ilości mylącego wyposażenia.
Dostępne są trzy kolory wnętrza: miękki beż, ciemny czarny i brąz espresso. 'Na wnętrzu XC70 jest więcej kontrastów niż w większości premium kombi, co odzwierciedla bardziej młodzieżową bazę klientów,’ mówi Boel Hermansson, szef działu koloru i materiałów nowego Volvo XC70.
Unikalnym i charakterystycznym dla Szwecji akcentem jest detal 'Virrvarr’ (’chaos’ lub 'zamęt’ po szwedzku) używany w przeszyciach siedzeń, panelach z aluminium z krzyżowym szlifem i tylnych kieszeniach siatkowych. Inspirowany jest przez ruchliwe, prawie splątane wzory znanego szwedzkiego projektanta (i księcia) Sigvarda Bernadotte.
DYNAMIKA JAZDY: SILNIK
Druga generacja silnika D5, 2.4-litrowego, pięciocylindrowego, diesel to czystsza i bardziej zaawansowana wersja silnika zamontowanego w poprzednim XC70. Oferuje doskonałe osiągi (130 mph) w parze z ekonomią paliwową bardziej typową dla mniejszych, mniej wydolnych samochodów (37,7 mpg w cyklu mieszanym).
Silnik D5 Volvo drugiej generacji, 2.4-litrowy, pięciocylindrowy, diesel, to zaawansowany zespół z podwójnymi wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder dla optymalnego oddychania. Jednostka D5 została znacząco poprawiona w porównaniu do jednostki w poprzednim modelu Volvo XC70 i ma nowy elektronicznie kontrolowany turbosprężarkę, udoskonaloną technologię wielozaworową i bardziej wydajny system zarządzania silnikiem, między innymi zmianami. To jeden z najczystszych i najbardziej zaawansowanych silników diesla na świecie. Ulepszenia zaowocowały zupełnie nowym doświadczeniem jazdy z znacznie wyższymi osiągami i poprawioną sterownością. Równocześnie nastąpiło znaczne zmniejszenie emisji. Silnik łatwo spełnia standardy emisji Euro 4. Cząstki wynoszą jedynie 0.001 g/km w porównaniu do standardu Euro 4 wynoszącego 0.025. Filtr cząstek, który nie wymaga serwisowania, jest standardem.
Silnik D5 produkuje 185 PS i ogromne 400 Nm momentu obrotowego w zakresie 2000-2750 rpm. Maksymalna prędkość wynosi 130 mph w wersji manualnej, a przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje tylko 8.8 sekundy. Średnia ekonomia paliwowa w oficjalnym cyklu mieszanym wynosi 37.7 mpg dla wersji manualnej.
DYNAMIKA JAZDY: PODWOZIE
Volvo XC70 jest równie zdolne do pokonywania błotnistych zboczy, holowania łodzi na śliską rampę czy jazdy po autostradzie. 'Oto pojazd terenowy, który jest niezwykle zdolny w terenie, a jednocześnie jeździ jak samochód po asfalcie,’ mówi Tomas Ahlborg, dyrektor projektu. 'Żaden SUV nie może zaoferować takiej równowagi umiejętności. Tak jak w każdym Volvo, jest również przewidywalny, stabilny i bezpieczny, niezależnie od nawierzchni czy pogody.’
Większa sztywność skrętna poprawia komfort jazdy i prowadzenie
Najważniejszym czynnikiem dobrej dynamiki jest sztywna platforma nadwoziowa. Jeśli platforma się skręca i wygina, prowadzenie stanie się nieprzewidywalne, jakość jazdy pogorszy się, a samochód straci podstawowe bezpieczeństwo. Sztywność jest również bardzo ważna w trudnych warunkach terenowych, kiedy nierówne drogi mogą wywoływać 'skręcanie podwozia’, co destabilizuje pojazd.
Volvo XC70 ma zupełnie nową architekturę podwozia, która oferuje bardzo wysoki poziom integralności strukturalnej. Dzięki starannemu, komputerowemu projektowi oraz zastosowaniu różnych rodzajów stali o wysokiej wytrzymałości, Volvo XC70 ma o 15 procent większą sztywność skrętną niż jego poprzednik, który także był niezwykle wytrzymałym i sztywnym samochodem.
Zawieszenie zostało ustawione w taki sposób, aby zapewnić wygodną jazdę przy niskich i wysokich prędkościach, zapewniając znakomitą zwinność i informowanie kierowcy o zachowaniu pojazdu. Całkowicie nowy system kierowniczy – wspomaganie kierownicy wrażliwe na prędkość jest standardem w wersji SE Sport – i starannie dostosowane, całkowicie niezależne zawieszenie wspierają to, co Tomas Ahlborg określa jako 'wysoką klasę prowadzenia i doskonałą kontrolę w każdej sytuacji’.
Zawieszenie wykorzystuje sprężyny śrubowe z przodu i z tyłu. Z przodu zastosowano kolumny MacPhersona, podczas gdy z tyłu zastosowano układ wielowahaczowy. Stabilizatory są zamontowane z przodu i z tyłu.
Zaprojektowane specjalnie do jazdy w terenie
Aby poprawić wydajność jazdy po nierównych drogach lub w terenie, Volvo XC70 ma doskonały prześwit. Jego minimalne zwisy pozwalają także na pokonywanie bardzo stromych wzniesień lub zjazdów.
Dzięki dużemu prześwitowi – jest o 74 mm wyższy niż Volvo V70 z dwiema osobami na pokładzie – XC70 ma efektywny prześwit od podłoża wynoszący 210 mm. Głębokość brodzenia wynosi 300 mm, dzięki czemu może swobodnie pokonywać płytkie rzeki lub przepusty.
Chociaż jest dłuższy niż poprzedni XC70, całkowicie nowy pojazd jest nadal bardziej kompaktowy niż standard premium kombi. Przyczynia się to do jego zdolności do wspinania się w górę lub w dół stromej drogi. Z kątami podejścia 19,2 stopnia, 19,8 stopnia przełamania i 24 stopnie odejścia, nowy XC70 lepiej radzi sobie w każdej z trzech kategorii niż jego poprzednik (16, 18 i 20 odpowiednio).
Aktywny układ zawieszenia Four-C
Wersje SE Sport XC70 mają innowacyjny aktywny układ zawieszenia Four-C w standardzie. To zaawansowane, samodostosowujące zawieszenie, w którym elektroniczne czujniki nieustannie monitorują zachowanie samochodu, a amortyzatory dostosowują się w ułamku sekundy. Ta technologia redukuje tendencję samochodu do opadania, przechylania się lub przewracania się podczas silnego przyspieszania, ostrego hamowania lub szybkich manewrów kierownicą.
Zaawansowane systemy sterowania multiplex aktualizują ustawienia zawieszenia niemal niewiarygodne 500 razy na sekundę. System jest szczególnie przydatny, gdy równowaga prowadzenia pojazdu zostaje naturalnie zaburzona – na przykład podczas szybkiego startu (w przypadku Four-C, tylne amortyzatory są ustawione na maksymalną sztywność, aby zredukować opadanie i zoptymalizować przyczepność przednich kół), podczas silnego hamowania (przednie amortyzatory są usztywniane, aby zredukować nurkowanie) oraz przy pokonywaniu zakrętów (zewnętrzne amortyzatory są usztywniane, aby zredukować przechył i poprawić przyczepność).
Amortyzatory są również automatycznie usztywniane w miarę wzrostu prędkości. Podczas szybkich manewrów kierowniczych Volvo XC70 uzyskuje zwinność i spokój, które nie odpowiadają jego rozmiarowi i pojemności ładunkowej. 'Dzięki aktywnemu zawieszeniu, zachowanie samochodu poprawia się w każdej sytuacji,’ mówi dyrektor projektu Tomas Ahlborg. 'Jest zarówno bezpieczniejszy, jak i bardziej przyjemny w prowadzeniu.’
Chociaż amortyzatory są dostosowywane automatycznie, kierowcy mogą również zaprogramować pożądane zachowanie pojazdu na drodze. Trzy ustawienia zawieszenia, wszystkie dostępne jednym przyciskiem, zmieniają reakcje samochodu. Dostępne ustawienia to:
Komfort – które zapewnia najbardziej wygodną jazdę z łagodnymi, harmonijnymi ruchami nadwozia
Sport – dla bardziej kontrolowanych ruchów nadwozia i szerszego, 'osiadania na drodze’ odczucia. Reakcja kierownicy zostaje wzmocniona, a przechył nadwozia zredukowany
Zaawansowane – maksymalny wybór sportowy, który wyraźnie usztywnia amortyzatory i byłby pożądanym ustawieniem dla energicznych przejażdżek po gładkich, krętych drogach
W sytuacji awaryjnej – gdy kierowca potrzebuje maksymalnej kontroli – sprytny system Four-C pomija osobiste ustawienia, aby dostarczyć maksymalną stabilność i przyczepność opon. Równocześnie, gdy prędkość wzrasta, amortyzatory automatycznie stają się sztywniejsze, co poprawia prowadzenie, reakcję i bezpieczeństwo.
Aktywny system zawieszenia Four-C jest szczególnie przydatny na nierównych lub żwirowych drogach, gdzie nieprzewidywalny charakter nawierzchni może zaskoczyć nieostrożnych kierowców.
Kontrola zjazdu dla bezpieczniejszej jazdy w dół
Śliskie zjazdy to jedna z najniebezpieczniejszych sytuacji w terenie. Kontrola zjazdu (HDC) Volvo XC70 pozwala kierowcom na bezpieczne zjeżdżanie po śliskich zboczach. Prędkość jest modulowana niezależnie od warunków. Elektroniczny system jednego dotknięcia, standardowy w automatycznych lub manualnych skrzyniach biegów, wykorzystuje system ABS do kontrolowania prędkości i utrzymania stabilności, zapewniając stałe i bezpieczne 6 mph podczas zjazdu. Dotknięcie hamulca spowolni samochód, ale nie wyłączy HDC. HDC działa również wstecz, utrzymując stałą prędkość 4 mph, co czyni go idealnym do skomplikowanych manewrów, takich jak wodowanie łodzi na stromej rampie.
'Niektóre samochody terenowe mają dodatkowy bieg niskiego zakresu do jazdy w trudnych warunkach,’ mówi Tomas Ahlborg. 'Uważamy, że Kontrola zjazdu to bardziej wyrafinowane rozwiązanie, które lepiej pasuje do XC70. W połączeniu z naszym systemem AWD zapewnia doskonałą kontrolę przy bardzo niskich prędkościach, wspomaganą przez moment obrotowy i reakcję gazu zarówno sześciocylindrowych, jak i doładowanych pięciocylindrowych silników.’
DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)
To jest standard w wszystkich modelach Volvo. Elektroniczny system stabilizacji i trakcji, który zapobiega poślizgom i ślizgom, wykorzystuje czujniki do wykrywania, czy którekolwiek z kół traci przyczepność lub grip. W takim przypadku moc jest odcinana do odpowiedniego koła. Jeśli czujniki wykryją wczesne oznaki poślizgu, system automatycznie hamuje odpowiednie koło, aby zmniejszyć prędkość i odzyskać kontrolę. To ważna pomoc w zakresie podstawowego bezpieczeństwa, szczególnie na luźnych nawierzchniach, na których XC70 może często być wykorzystywane.
DYNAMIKA JAZDY: KIEROWNICA, HAMULCE I NAPĘD
Wszystkie modele XC70 otrzymują standardowo innowacyjny napęd AWD (All-Wheel Drive) Volvo. Ten zaawansowany system, który automatycznie rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś w zależności od potrzeb, poprawia prowadzenie i stabilność XC70 na drodze. Ale także poprawia przyczepność i prowadzenie, gdy droga się kończy.