Car sharing a przyszłość elektryków – co się dzieje z EV w klubach samochodowych?
Wprowadzenie do tematu
Car sharing to zjawisko, które zyskuje na popularności na całym świecie. W Wielkiej Brytanii mamy już około 5,500 samochodów dostępnych w klubach samochodowych, a liczba aktywnych użytkowników przekracza 350,000. Większość z nich znajduje się w Londynie, gdzie zmiany klimatyczne oraz potrzeba ograniczenia emisji dwutlenku węgla stają się coraz bardziej palące. Ale co się dzieje, gdy przychodzi do elektryków? Czy naprawdę jest tak źle, jak mówią?
Spadek udziału EV w flotach car sharingowych
Nowe dane z organizacji CoMoUK pokazują, że w 2024 roku udział elektryków w flotach klubów samochodowych spadł z 35% do 30%. To pierwszy taki przypadek w historii tych klubów i, trzeba przyznać, budzi niepokój. Dlaczego tak się dzieje? Oto kilka kluczowych powodów:
- Rosnące koszty ładowania: Wysokie opłaty w publicznych stacjach ładowania są dużym obciążeniem.
- Zmiany w opodatkowaniu: Usunięcie zwolnień z podatku od pojazdów elektrycznych od kwietnia 2024 roku zwiększa koszty operacyjne.
- Ogólne koszty eksploatacji: Utrzymanie elektryka kosztuje kluby średnio £6,276 więcej rocznie niż paliwowego odpowiednika.
Co mówią eksperci?
Richard Dilks, dyrektor zarządzający CoMoUK, podkreśla, że spadek udziału elektryków jest nie tylko niepokojący, ale także pokazuje, jak intensywne są presje kosztowe, z jakimi zmagają się operatorzy. Jednakże kluby samochodowe nadal pozostają liderami w przejściu na elektryki, biorąc pod uwagę, że tylko 4% prywatnych pojazdów w Wielkiej Brytanii to EV.
„Chcemy korzystać z większej liczby elektryków z powodów ekologicznych, ale ich eksploatacja kosztuje więcej niż w przypadku pojazdów spalinowych,” mówi Richard Falconer z Co Wheels. „Rząd powinien zmienić zasady, aby ceny były takie same jak dla właścicieli EV, którzy ładują swoje auta w domu.”
Potrzeba inwestycji i edukacji
CoMoUK apeluje o różne działania zmierzające do poprawy dostępności elektryków w klubach samochodowych. Chociaż problem jest złożony, nie można zapominać o edukacji użytkowników. W badaniach ujawniono, że niektórzy klienci mają obawy dotyczące ładowania, zasięgu oraz ogólnego zrozumienia, jak działają pojazdy elektryczne.
Co można zrobić?
- Inwestycje w infrastrukturę car sharingową, w tym dedykowane miejsca parkingowe.
- Redukcja kosztów operacyjnych dla operatorów.
- Edukacja użytkowników na temat korzyści płynących z korzystania z EV.
Podsumowanie
Przyszłość elektryków w klubach samochodowych w Wielkiej Brytanii stoi pod znakiem zapytania. W obliczu rosnących kosztów i zmian w polityce podatkowej, operatorzy muszą działać, aby utrzymać postęp, który już osiągnęli. Czy rząd i społeczeństwo odpowiednio zareagują, aby wspierać ten zrównoważony kierunek? Tego nie możemy jeszcze przewidzieć, ale jedno jest pewne – jeśli nic się nie zmieni, możemy stracić cenną szansę na lepszą przyszłość motoryzacji.