Opony all-terrain – czy naprawdę warto w nie inwestować?
Opony all-terrain: wyzwanie dla kierowców?
Ostatnio coraz więcej osób, które mają w swoim garażu SUV-y, pick-upy czy kampery, rozważa zakup opon all-terrain. Te opony, charakteryzujące się terenowym wyglądem i obietnicą lepszej trakcji na różnych nawierzchniach, wydają się być idealnym rozwiązaniem dla miłośników off-roadu. Ale czy tak jest naprawdę? Z najnowszych badań przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC wynika, że może być zupełnie inaczej.
Co mówią testy?
ADAC przeprowadził testy ośmiu popularnych modeli opon all-terrain w rozmiarze 225/65 R17. Wśród nich znalazły się m.in. Yokohama Geolander A/T G015 oraz BF Goodrich All Terrain T/A. Wyniki były dość zaskakujące:
- Najlepsza opona, Yokohama Geolander, uzyskała ocenę 2,9.
- Referencyjna opona wielosezonowa zdobyła 2,1 – to różnica, która ma znaczenie.
- Opony all-terrain wypadły słabo podczas hamowania na mokrej nawierzchni.
- Najgorszy wynik w tej konkurencji miała BF Goodrich, która potrzebowała 48,8 metra na zatrzymanie z prędkości 80 km/h.
Problemy z zachowaniem na drodze
Testy dynamiki jazdy również nie napawają optymizmem. Opony all-terrain okazały się mniej stabilne, co skutkowało dłuższymi czasami okrążeń na mokrym torze. Przykład? Pirelli Scorpion A/T+ wykazywał wyraźną tendencję do nadsterowności, co wymagało od kierowcy znacznej wprawy.
Jakie są alternatywy?
Jeśli więc nie opony all-terrain, to co? Duża część kierowców, którzy wykorzystują swoje pojazdy głównie na asfaltowych drogach, może rozważyć opony wielosezonowe. Te okazują się lepszym wyborem, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa i dłuższej drogi hamowania.
Ceny opon all-terrain
Jeżeli mimo wszystko zdecydujesz się na zakup opon all-terrain, to warto znać ich ceny:
Model | Cena (zł) |
---|---|
Yokohama Geolander A/T G015 | XX |
BF Goodrich All Terrain T/A | XX |
Pirelli Scorpion A/T+ | XX |
Warto jednak pamiętać, że w wielu sytuacjach kluczowy jest napęd na wszystkie koła lub blokada mechanizmu różnicowego, a nie same opony.
Podsumowanie
Opony all-terrain mają sens tylko w specyficznych warunkach. Jeżeli jeździsz głównie po utwardzonych drogach, lepszym rozwiązaniem będą opony wielosezonowe. Ich lepsze osiągi na asfalcie i lepsza przyczepność w trudnych warunkach sprawiają, że nie warto ryzykować z oponami AT, które na dłuższą metę mogą okazać się niewłaściwym wyborem.
Więc zanim podejmiesz decyzję, przemyśl dobrze, co jest dla Ciebie najważniejsze. Bezpieczeństwo? Komfort? A może wygląd? Decyzja należy do Ciebie!